Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Mysdag

with 4 comments

Igår var en av de sämre dagarna under mina två senaste veckor, som varit rent generellt väldigt grå. Det är inte så att det har hänt nåt, eller att jag egentligen har fog för att känna mig nere, jag bara lessnade efter kirurgtentan på nåt vis.

Idag har vi dock haft mysigaste dagen ever.

Jag började med att pallra mig ut och stavgå 06:30 imorse, vilket är en prestation som kräver applåder när det är 10 minusgrader ute. När jag kom in så åt jag min frukost, och sen gick jag och lade mig under dubbla täcken igen.

Jag masade mig lite motvilligt iväg till skolan, och när jag kom fram insåg jag att vi hade föreläsning om hälso- och sjukvårdspolitik med en statsvetare, vilket kan vara det roligaste vi har läst sen kirurgen (för två hela veckor sen :P).

Och som om inte det vore nog så var det dags för preklinspex idag! Tjoho! Preklin är alltså en gasque, som ordnas av 4:e terminsstudenterna på läkarprogrammet i uppsala, för studenterna på termin 5. Det var ursprungligen för att fira att T5orna var klara med den prekliniska delen och skulle släppas ut på sjukhus, men det är egentligen inte aktuellt då nya läkarprogrammet är upplagt annorlunda. Preklin lever dock kvar.

Till upplägget tillhör att termin 4-studenterna gör lite reklam för sin gasque genom att spexa för de andra terminerna (många finns på youtube, här är våran trailer inför filmsläppet). Det är mycket mycket trevligt, dels är de alltid tokroliga, och dels avbryter de föreläsningar😛

Ingredienser är ofta sång – gärna om cellbiologin och fysiologen och föreläsarna där, parodier på föreläsarna, och möjligen lite dans och teater. Under Preklingasquen släpper T4-studenterna också en film, där föreläsarna medverkar och spexar runt. Superbt.

Nu ska jag snart iväg och bli bjuden på buffé medan jag lyssnar på varför jag ska välja att göra min AT i Dalarna. Gratis mat, wooo!

Written by Bitchslap Barbie

3 februari 2009 den 16:58

Publicerat i allmänt snack, utbildning

Tagged with ,

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kul att höra!🙂

    Jag passade på att informera om uppsalas studentliv lite😛 Det blev en liten miniföreläsning istället för en bloggpost.
    /BB

    Karl

    3 februari 2009 at 18:52

  2. Intressant att höra hur man gör det på andra universitet.😉

    Jo, och läkarstudenternas konstiga små traditioner är det inte många som känner till. Men det är rättså mys.
    /BB

    Karl

    3 februari 2009 at 23:54

  3. […] Det var även dags för terminens andra preklinspex. […]

  4. Trevlig läsning som vanligt =)

    Med vänliga Daniel

    Tack tack, kul att höra. =)
    /BB

    Daniel

    10 mars 2009 at 18:39


Kommentera

