Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Genusperspektiv på kärnkraft

with 6 comments

Ja, tydligen så är det så att kvinnor är mer skeptiska till kärnkraft än män.

Tydligen så kan man vända precis varenda fråga att handla om kön, vilket jag ju borde ha förstått. Jag blir sur över att klumpas ihop med ”kvinnor”. Inte för att jag på nåt sätt ogillar kvinnor utan för att jag är jag. Jag är visserligen kvinna, men jag är massor med andra saker också, och det faktum att jag är kvinna är inte det som ensamt styr vad jag tycker och tänker. Det irriterar mig att folk på sätt och vis talar om vad jag ”borde” tycka eftersom alla andra kvinnor tycker så. Snack.

Åsa Moberg hävdar att det beror på att

kvinnor är mer realistiska när det kommer till att inse konsekvenserna vid stora olyckor, eller om de allmänt är mer skeptiska till stora sårbara tekniska anläggningar.

Det är tydligen de enda två alternativ som hon kommer på. Jag har hört nånstans att kvinnor generellt är mer miljömedvetna, kan det inte vara det då? Att det är lagringen av det använda bränslet som är problemet? Dessutom påpekar ju Tankebrott att kvinnor är mindre skeptiska till alternativmedicin. Kan det vara så att ”kvinnor” hatar vetenskap? Du store tid…

Det finns  säkert massor med anledningar att vara emot kärnkraft, men man kan ju tycka att om man ska skriva en debattartikel om det så kan man ju åtminstone försöka hitta en källa.

Kärnkraft

Written by Bitchslap Barbie

6 februari 2009 den 21:56

Publicerat i samhälle

Tagged with , ,

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag upplever att kvinnors tänkande tenderar att vara lite mer influerat av känslor. Skulle kunna bero på dom strukturer som ger upphov till aspergers, det är betydligt vanligare ibland män, och dom verkar tendera att vara mer strikt logiska och rigida. Jag tror det är utkanten på en fördelning, och om det rör sig om en könsberoende förskjutning i fördelningen så bör det få den effekten. Det finns generellt lite tendenser vad gäller känslor beroende på kön, och känslor påverkar definitivt tänkandet.

    Det är väl säkert inte omöjligt att män och kvinnor tänker lite olika, men det innebär inte att det är enbart därför som fler kvinnor är mot kärnkraft. Det som irriterade mig mest var egentligen att hon drar slutsatser helt ur sitt eget huvud och försöker hävda att det är det enda rätta.
    Och ALLT är inte genusfrågor, hur gärna man än vill.
    /BB

    Karl

    6 februari 2009 at 23:00

  2. Karl; ditt resonemang innebär att du tror att män är mer korkade än kvinnor. Jag håller med dej Barbie att såna artiklar är shablonmässiga och ärligt lite löjliga. Varje större tänkare eller uppfinnare eller vetenskapsman av båda könen har ett tänk av både känslor och logik. Det kallas för att tänka kreativt.
    Jag är man och ser problem med brytning av uran, framställning av kärnkraft och avfallsproblemet. Dessutom ser jag i mitt tänk att man kommer att stoppa upp sökandet efter miljövänliga energikällor då det inte lönar sig ekonomiskt. Och den som har bytt ståndpunkt är väl kvinna?
    Du Karl, problemet är att svenskar i gemen har ett dysfunktionellt förhållningsätt till sina känslor.

    Donald

    7 februari 2009 at 0:21

  3. Nej, det sa jag faktiskt inte, men det är kanske inte helt lätt att förstå. Känslor är inte alltid irrationella, tvärt verkar manifesterar sig systemintuitioner på ett plan som ligger nära känslorna. Totalt sett torde det leda till ett något annorlunda tänkande, men inte nödvändigtvis sämre. Jag skulle tro att det kommer fungera olika bra i olika situationer. Jag skulle gissa att helheten av en (medel) mans och en kvinnas tänkande verkligen kommer bli större än summan av delarna. Vilket har visst forskningsstöd vill jag minnas.😛

    Jag håller helt med om att svenskar har ett dysfunktionellt förhållningssätt till sina känslor.

    Karl

    7 februari 2009 at 10:01

  4. Jag tycker du skall passa på att känna dig kränkt, innan du vet ordet av har du fått skadestånd från diverse håll

    Det hade jag inte ens tänkt på! Numera är jag kränkt! Tjoho!
    /BB

    Sokar

    7 februari 2009 at 10:18

  5. Nej, naturligtvis inte. Jag utgick bara ifrån det perspektiv som ligger mig närmast just nu och som råkar vara relevant i sammanhanget.

    Har full förståelse för att du reagerar på det.

    Lite ironiskt så tror jag nog hon implicit anser att män är dummare, men det är fullt normalt ibland feminister. Man får vara glad så länge man inte är ett djur, psykopat eller potentiell våldtäktsman.😛

    Det gör mig bara irriterad att hon anser att man skulle vara dummare, för dels är det inte produktivt alls, och dels innebär det ju i förlängningen att kvinnor som inte är anti kärnkraft då är lika dumma som män. (eller ja, kanske lite smartare, de är ju kvinnor…. :P)
    /BB

    Karl

    7 februari 2009 at 13:06

  6. Jo, det typ av feminism som slår in kilar mellan könen anser jag är väldigt destruktiv. Komplementär dualism ftw!

    Ja, eller nåt åt det hållet. Komplementär dualism låter för mycket som att män ska vara män och kvinnor ska vara kvinnor, vilket jag nog inte håller med om. Eller, de kvinnor som vill vara kvinnliga får ju förstås gärna vara det, men vill man det inte ska inte det vara nåt problem heller.
    /BB

    Karl

    7 februari 2009 at 18:26


Kommentera

