Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

BUUU!

with 12 comments

Ja, fetingbu för EG-domstolen som tycker att trafikdatalagringsdirektivet är en bra idé.
Alternativet verkar vara att bosätta sig utanför EU, om man vill undgå alla lagar de vill införa. Var ska man egentligen bo, några förslag?

Written by Bitchslap Barbie

10 februari 2009 den 16:21

Publicerat i samhälle

Tagged with ,

12 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det är förj*vligt… Man får kanske hoppas på att bra verktyg (kryptering etc) kommer att utvecklas, så att datalagringen trots allt bara får begränsad effekt.

    Hoppas du mår bättre igen förresten!

    Tja, jag tentapluggar, så bra vet jag inte om jag mår. Jag är inte lika sur som igår dock. Räknar med att vara mitt vanliga glada själv på fredag efter tentan. =)
    /BB

    Kanjidude

    10 februari 2009 at 16:31

  2. Norge here I come!

    Jag hade helt glömt Norge! Hur kunde jag glömma Norge? May I join you?
    /Barbs

    Sokar

    10 februari 2009 at 16:52

  3. Du tror inte det kommer bli olagligt att kryptera? Det finns redan bra kryptering.

    Norge låter inte så dumt…

    Sossarna vill ju åtminstone göra det olagligt, men jag vet inte om det finns nåt lagförslag eller så på gång faktiskt.
    /BB

    Karl

    10 februari 2009 at 18:07

  4. Det är en lite intressant fråga, för kryptering är kritiskt i många sammanhang, ett förbud skulle vara en katastrof för säkerheten på internet. Det vore som att plocka bort pencillin ifrån sjukvården. Å andra sidan, förbjuder man inte kryptering kommer FRA bli något tandlös, det är mycket billigare processmässigt att kryptera än att dekryptera. Mer avancerade krypteringsfunktioner går i praktiken inte att lösa för det skulle ta för lång tid. Skickas något viktigt så är sannolikheten för hård kryptering hög, dessutom så skickas redan mycket krypterat vilket torde göra det i praktiken omöjligt om man inte redan innan vet om att det kommer skickas och var ifrån.

    Så vad FRA är till för egentligen undrar jag. Jaga inhemska terrorister kanske? Alternativt fildelare. Nåt annat är osannolikt att man kommer kunna komma åt.

    Officiellt är den nog till för terroristjakt, men jag tvivlar på att terroristerna är puckade nog att skicka sin trafik okrypterat. I så fall borde de gå om sin terroristskola. Frågan är om det är kryptering för privatpersoner som de vill förbjuda, jag menar även medicinsk information och bankinfo skickas väl krypterat över nätet?
    /BB

    Karl

    10 februari 2009 at 19:38

  5. Jo, det gör det. Privatpersoner skickar ju också sådan information över nätet.

    Sant, jag tänkte mest på när man handlar med kort och sådär, men när jag loggar in på internetbanken så lär ju det vara krypterat också. Jag är så jäääkla dålig på sånt där, och jag antar att politikerna inte lär vara duktigare än jag är.
    /BB

    Karl

    10 februari 2009 at 23:29

  6. Eller beställer recept via nätet.

    Eller för den delen all medicinsk information som ju lagras elektroniskt, och skickas elektroniskt. Det får FRA också tag på. Undrar hur det egentligen går ihop med sjukvårdssekretessen?
    /BB

    Karl

    10 februari 2009 at 23:49

  7. Den behöver nog gå över gränsen för att fångas av FRA, fast det går nog inte garantera att den aldrig kommer göra det.

    All your secrets belong to FRA.

    Men det är ju just det, att ingen kan garantera att uppgifterna inte åker till tyskland och vänder eller nåt sånt.
    /BB

    Karl

    11 februari 2009 at 0:05

  8. Man borde skapa ett Big brother för politiker, så dom får känna på FRA i praktiken.😛

    Det hade varit schysst! Glasväggar på Rosenbad och så hade de kunnat få bo på sina små rum. HAH!
    /BB

    Karl

    11 februari 2009 at 17:57

  9. En nyttig lärdom för dom små liven.🙂

    Verkligen, det är synd att de är så verklighetsfrånvända. Det borde inte vara tillåtet att vara yrkespolitiker egentligen, de tappar liksom allt fotfäste då.
    /BB

    Karl

    11 februari 2009 at 21:30

  10. En del får aldrig nåt fotfäste som dom kan tappa till att börja med. Nej, det borde finnas en maxgräns på tiden på poster som man kan leva på.

    Jo, och detsamma för tjänstemän. de borde också bytas ut med jämna mellanrum.
    /BB

    Karl

    11 februari 2009 at 23:27

  11. Kanske, samtidigt är det viktigt att upprätthålla kompetens och effektivitet. Farsgubben är tjänsteman, och dom ska skatta sig lyckliga att dom har honom. Han blev inbjuden att föreläsa på universitetet nyligen…

    Det är nog sant, men jag tror att det finns nackdelar med systemet också. Självklart är det bra med effektivitet och erfarenhet som man ändå får efter många år i yrket, men det är lite farligt att samma person sitter där ”for life” i princip.
    /BB

    Karl

    12 februari 2009 at 11:09

  12. Jo, det är sant.

    Karl

    12 februari 2009 at 22:01


Kommentera

