Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Huvudet i sanden

with 7 comments

Ja, jag ramlade över en krönika (?) i DN idag, som hade intervjuat Monique Wadsted. Hon är ju verkligen irriterande med vissa av sina uttalanden.

Nej, några martyrer kommer de inte att bli. De har varit väldigt duktiga på att romantisera bilden av sig själva. De har en liten hängiven skara runt omkring sig, men utöver den är det väldigt få som vet eller ens bryr sig om vilka de är.

Yeah, right. De som använder TPB vet nog att grundarna står inför rätta på måndag, och vet de inte det nu så kommer de veta det på måndag. Det är ju trots allt en rätt stor händelse, och jag misstänker att det kommer att pratas om det en hel del.

Visst hade man kunnat betrakta dem som pionjärer om de har gjort en pionjärinsats. Ett exempel hade varit om de gjort så att gamla bortglömda verk hade kommit en ny generation till del, men det är inte vad de håller på med. De driver en kommersiell verksamhet där de tjänar pengar på att möjliggöra piratkopiering av stora nya Hollywoodfilmer, hitlåtar och populära dataspel.

Ok, så man kan alltså inte hitta gamla bortglömda verk? Det var mer än jag visste. Jag har en kompis som har laddat ner Knight Rider bl.a. Och om inte det är bortglömt så vet jag inte vad som är det.

Dessutom så ÄR det ju de facto en pionjärinsats, de tillhandahåller ju nåt som i princip inte fanns innan.

Och det där med kommersiell verksamhet, jag fattar inte det argumentet. Var menar hon att de får pengar ifrån egentligen?

Written by Bitchslap Barbie

13 februari 2009 den 8:12

Publicerat i integritet

Tagged with , ,

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Från reklamintäkter?!

    Det är ju en förvånansvärt reklamfri sida, och enligt killarna själva så får ju företag som annonserar hos dom hotbrev från industrin. Dessutom går det nog åt en del till löpande kostnader. Det blir man knappast miljonär på…
    /BB

    C

    13 februari 2009 at 9:13

  2. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fildelning/artikel_333368.svd

    Intressant, jag undrar vad det rör sig om för summor. Man får ju inte intrycket av att det rör sig om miljoner i alla fall. Rättegången får väl utvisa om jag hade fel eller inte.
    /BB

    Tony Farkas

    13 februari 2009 at 9:37

  3. http://jinge.se/allmant/the-pirate-bay-och-carl-lundstrom.htm

    Det finns inget jag kan säga som inte Karl har sagt bättre här nedan. Så läs det han skrev och låtsas att det var jag =)
    /BB

    tommie

    13 februari 2009 at 11:19

  4. Är inte så förtjust i Jinge, men det var nog det sämsta jag läst av honom. Jag har varit på TPB stadigt under ganska många år nu, jag har hittills inte sett någon reklam med ”sexexploaterade småtjejer”. Det fanns tidigare en annonsserie med med en tjej som jag skulle placera i övre tonåren som hade diverse t-shirts på sig. Minns ingen nakenhet alls, fast det fanns sexuella anspelningar. Men försöker man demonisera, vilket verkar vara vad man är ute efter, så kan man säkert tvista det till ”sexexploatering” av ”småtjejer”.

    Försöker man manipulera på det viset så diskvalificerar man sig som källa.

    Det skulle förvåna mig om dom drar in några stora pengar på dom annonser dom har. Det skulle förvåna mig om företagen som har annonser i många fall ens totalt omsätter så mycket som TPB av vissa sägs få in på annonserna. Luktar smutskastning, men så blir det förstås när man har slut på substans.

    Jo, det är så jag resonerar också. Angående Jinge… alltså, att hänvisa till Expo som källa där nån pekas ut som nazist är väl kanske inte sådär jättebra. Alltså, alla som inte är tokvänster är ju nazister i deras ögon. Knappast en objektiv granskning. Därmed inte sagt att Carl Lundstöm inte är nazist, det kan han mycket väl vara men det gör inte piratebay-gänget till skyldiga för det.
    /BB

    Karl

    13 februari 2009 at 13:48

  5. Man måste naturligtvis också betänka att det kostar en del att driva en sådan site, samt dom investeringar som krävs för att möta den allt större strömmen av besökare.

    Jag har själv hittat klassiska Red Dwarf, och Allo Allo där. Hade aldrig fått tag i dom annars. Gamla serier och spel är stort på Piratebay. Plockade ner Alpha centauri där nyligen, trots att jag köpte spelet för många år sedan, för att jag har försnillat skivan.

    Wadsted uttrycker bara vad hon får betalt för att tycka, inte särskilt viktigt. Martyrrisken finns.

    Karl

    13 februari 2009 at 14:02

  6. Nej, Expo ger jag inte mycket för. Dom skulle garanterat klassa mig som nazist. 😛

    Mig också, och jag är ungefär lika långt åt höger som moderaterna. Känns vettigt.
    /BB

    Karl

    13 februari 2009 at 14:47

  7. Tack för komplimangen förresten. 😉

    Vassego =)
    /BB

    Karl

    14 februari 2009 at 9:17


Kommentera

