Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Nejnej, jämställt ska det vara.

with 2 comments

Det är underhållande att läsa tidningarna ibland. Idag hittar jag denna artikel i SvD där moderaternas jämställdhetsgrupp (!) vill att man ska screena män för prostatacancer. Deras argument verkar bygga på att man ju screenar för två kvinnliga cancerformer, och ingen manlig cancer! Buhu, ojämställt!

Deras resonemang visar att de inte fattat hur det går till när man beslutar om screeningprogram. Det är för det första väldigt dyrt, och resurskrävande att screena. Dels ska det vara en sjukdom där man kan påverka utgången.

Prostatacancer är förvisso ett stort lidande för vissa män. Problemet är dock att prostatacancer kommer i olika aggressiva varianter och det är i princip omöjligt att förutse vilken typ de olika männen har. Vissa har en lågaktiv prostatacancer som de i princip aldrig märker av, de hinner dö av en hjärtinfarkt eller nåt annat innan cancern blir ett problem. Sen finns det mer aggressiva varianter som förstås vore önskvärt att kunna hitta i god tid.

Behandlingen för prostatacancer leder dessutom ganska ofta till impotens och inkontinens, vilket de flesta män inte vill riskera om det är möjligt att cancern aldrig blir ett problem.

Och som sista invändning är att det är inte fullt så enkelt som att bara ta ett blodprov. PSA-provet är ganska ospecifikt, det blir förvisso lite mer specifikt om man kombinerar det med PSA-kvot som är förhållandet mellan fritt och proteinbundet PSA, men det är ändå inte så svart och vitt som moderaternas jämställdhetsgrupp tror. Ett högt PSA kan lika gärna innebära att mannen i fråga har godartad prostataförstoring, urinvägsinfektion eller inflammation i prostata.

Personligen kan jag tycka att det vore smart att snacka ihop sig med en urolog eller två innan man går ut i tidningarna och gör bort sig kapitalt.

Written by Bitchslap Barbie

15 februari 2009 den 10:57

Publicerat i medicin

Tagged with ,

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag har full förståelse för hur dom tänker, eller kanske snarare känner, men det hade som sagt varit vettigt att kolla först.

    Jag upplever att män implicit inte räknas som särskilt värdefulla i det offentliga samtalet, tvärt om, och det är inte så roligt. Det verkar vara en hel del män i debatten som upplever det så. Däri ligger nog mycket av backlashen emot feminismen. Tar man ett mer analytiskt perspektiv på feminismen så tror jag att den senaste vågen i praktiken handlat mer om att slå ner männen än att lyfta kvinnorna, och det vinner ingen på.

    Nej, jag håller med dig, och du har säkert vid det här laget snappat upp att jag är mer individualist än feminist. Få aker gör mig så irriterad som när nån vill ta hand omo mig och slåss för mig bara för att jag är tjej. Jag kan själv!

    Det här är dock bara dumt. Låt läkarna ta hand om det medicinska, så sköter politikerna det politiska. Det behöver inte vara svårare än så.
    /BB

    Karl

    15 februari 2009 at 21:34

  2. Tyvärr vill ju politikerna in och fingra i allt. 😛

    Ja, dom vill ju det tyvärr. Suck.
    /BB

    Karl

    15 februari 2009 at 22:18


Kommentera

