Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Vettigt om prostitution

with 8 comments

Ja, Susanne Dodillet disputerar i helgen, och hennes avhandling har fått prostitutionsdebatten att blossa upp igen. Det är trevligt och välbehövligt. Har själv märkt att det är ett ämne som det är svårt för tjejer att diskutera, och precis som Hans på Motpol skriver så dröjer det inte många sekunder innan ordet offer dyker upp (i den senaste diskussionen jag var inblandad i dröjde det kanske 10-15 sekunder). Det verkar även vara rätt provocerande att man som tjej inte tycker att prostitution är kvinnoförnedrande, och att man själv inte ser sexsäljarna som offer. Hm.

Dodillet skriver jättebra på Expressens sidan 4 idag. Det är helt klart värt att fundera över om något som sker mellan samtyckande vuxna ska vara olagligt.

Written by Bitchslap Barbie

22 februari 2009 den 11:59

Publicerat i samhälle

Tagged with , ,

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jo, man har en offentlig bild av sexsäljare som offer, vilket gör det svårt att diskutera. Liknar invandringen på så vis, människor har en bild, ivrigt understödd av media och politiker, av invandrare som offer. Att det inte har så mycket med verkligheten att göra spelar ingen roll så länge så många människor tror på det.

    Så länge ingen tar uppenbar och allvarlig skada och alla involverade är med på det så ser jag inte hur lagstiftning kan försvaras principiellt. Reglering kanske, men inte förbud.

    Jo, och de personer jag diskuterar mest med är kristna. Det behöver väl knappast sägas att de anser det totalt moraliskt förkastligt, och inte alls förstår min lite mer liberala ståndpunkt. Jag förstår iofs att det kan vara jobbigt, jag hade samma åsikter som dom innan jag började läsa på och tänka efter. Det är lite av en ryggradsreflex att säga nej till prostitution tror jag.
    /BB

    Karl

    22 februari 2009 at 20:04

  2. Oj, ja då är det nog rätt kört.😛 Jo, det är ju det… Ett mått på intellektuell storhet är ens förmåga att ärligt överväga även saker som hålls som sanningar i ens kultur.

    Jo, fast jag kan ju liksom inte låta bli. Det finns ju inget roligare än att småprovocera lite, speciellt i frågor där jag är väldigt klar över min egen ståndpunkt och kan argumentera för den😛
    /BB

    Karl

    22 februari 2009 at 21:53

  3. Japp, det är kul.🙂

    Det glädjer mig att du inte påtalar hur barnslig jag är! =)
    /BB

    Karl

    22 februari 2009 at 22:36

  4. Jag gör ju samma sak själv ibland så det kan jag ju inte klanka ner på.😉 Dessutom är det inte fel att vara lite barnslig.

    Något som är provocerande och genomtänkt kan jag uppskatta även som mottagare. Relativt substanslöst postmodernistiskt provocerande a la konstfack blir jag dock mest sur över. Det är fan 50 år efter bäst före datumet IMO…

    Agree, agree och agree.
    /BB

    Karl

    23 februari 2009 at 15:45

  5. […] Hans Engnell på Motpol, LouiseP och Blogge Bloggelito. Ämnet uppmärksammas också av bland andra Bitchslap Barbie och Sidvind. Tänk vad underbart om en riktig folkrörelse skulle kunna ta sin fart bland alla […]

  6. Jag måste säga att jag tycker du är lite barnslig!

    ;

    BUUUUUU! DU är barnslig!😛
    /BB

    Anino

    24 februari 2009 at 13:16

  7. *slänger en snöboll på Anino*

    Det kräver verklig mognad för att tillåta sig att vara barnslig ibland.😛

    Hear, hear!
    /BB

    Karl

    24 februari 2009 at 21:05

  8. […] Hans Engnell på Motpol, LouiseP och Blogge Bloggelito. Ämnet uppmärksammas också av bland andra Bitchslap Barbie och Sidvind. Tänk vad underbart om en riktig folkrörelse skulle kunna ta sin fart bland alla […]


Kommentera

