Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

My love affair with psychiatry

with 5 comments

<skryt>

Jag har idag fått höra att jag är väldigt duktig, kompetent, rolig att jobba med, har intelligenta frågor, är lättlärd och skriver bra journaler.

Och jag har lagt till ytterligare en referens på mitt CV. I RULE!

</skryt>

Imorgon ska jag, om jag får vara med på en kvällmottagning i stan för personer som vill göra en könsbytesoperation. De måste enligt socialstyrelsen ha kontakt med psykiatriker 2 år innan operation för att man grundligt ska utreda om det kan finnas andra motiv bakom det hela än transsexualism. Sjukt intressant! Psykiatri rockar!

Written by Bitchslap Barbie

3 mars 2009 den 20:22

Publicerat i utbildning

Tagged with ,

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Grattis!

    Huh… intressant att det är så pass lång tid innan man ska ha kontakt. Det visste jag inte.

    Inte jag heller, förrän idag. Jag tänkte att om jag får gå med imorgon, så att det inte blir så att patienterna vägrar ha med mig, så ska jag skriva lite om det. Det är rätt intressant med psykiatri. Speciellt allt det där runt omkring, lagar som LPT, LVM, LRV och diagnostiken med alla skattningsskalor och DSM-IV.
    /BB

    PiratJanne

    3 mars 2009 at 20:51

  2. Gott nu skriver jag på mitt cv att jag har en vän som är kompetent😀

    Haha, du kan få ange mig som referens också om du vill!😛
    /BB

    Sokar

    4 mars 2009 at 9:26

  3. Grattis!🙂 Det anade vi ifs redan…😉

    Det är ju ganska vanligt med psykiska problem hos transsexuella så många har nog redan det med sig i bagaget.

    Tacktack. Fårr höra ännu mer bra saker idag, och mitt ego är nånstans bland molnen! Superkul är det.

    Jo, det är väldigt vanligt, och självmordsrisken är ju ökad väldigt mycket i den gruppen också, men det verkar inte enbart vara därför utan också för att vara säker på att man gör rätt sak av rätt anledning.
    Det sista man vill är ju att patienter som genomgått könsbyte ska ångra sig.
    /BB

    Karl

    4 mars 2009 at 12:11

  4. Jo, jag vet, jag menade bara att det egentligen inte är så stort krav som det kan verka iom många redan kommer ha det bakom sig.

    Jag kände för ett par år sedan en transsexuell person med DID, det är nog det tyngsta människoöde jag stött på(fast inte med så stor marginal…). Men hon var väldigt sympatisk och trevlig, och extremt positivt lagd som tur var… Härlig människa att prata med!

    Det var hon som fick mig att börja tro att kön är specifierat biologiskt i hjärnan. Hon fick antagligen DID i väldigt unga år pga av sin transexualitet.

    På tal om det där i hjärnan, så finns det ju PET och MRT-studier där man har jämfört transsexuella och vanliga personers hjärnor, och hittat vissa skillnader. Minns inte exakt vad det var för typ av förändringar man kunde se just nu men.
    /BB

    Karl

    4 mars 2009 at 16:45

  5. Intressant, får kolla på det när jag får ett liv igen.😛 Kört 10-15 timmars dagar i snart två veckor…

    Usch, det låter otrevligt. Jag är ledig idag jag, tjoho!
    /BB

    Karl

    4 mars 2009 at 23:30


Kommentera

