Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Nyheter?

with 2 comments

Anna Odell intervjuas i DN idag, och hon har lite konstiga kommentarer runt det här med tvångsinläggningar.

– Överläkaren på S:t Görans psykakutmottagning har påstått att det jag gjorde skulle ha kunnat leda till att någon annan tilläts ta livet av sig. Det tyder ju på en resursbrist i vården som är långt mer alarmerande än att jag inte var sjuk på riktigt. Om en enda patient mer eller mindre kan ha sådana konsekvenser tycker jag att det är det som borde debatteras.

Är det egentligen nån nyhet att psykvården har resursbrist? Det har de ju gapat, skrikit och viftat om i åratal. Men det är väl så att samhället inte lyssnar, kanske.

Sen är det ju så att en patient som läggs i bälte inte är vilken patient som helst (återkommer till detta nedan). Den patienten får till exempel när den väl lagts i bälte inte lämnas ensam utan måste ha ett extravak bredvid sig hela tiden. Går det inte att ringa in nån personal till det så får nån ur den befintliga personalen sitta och vakta. Bara det kräver resurser och gör att den övriga personalen måste strukturera om arbetet, och inte kan lägga ner lika mycket tid på omvårdnaden av de övriga patienterna.

Hon har dock helt rätt i att det behövs en debatt kring detta.

– Jag anklagas också för att ha vållat vårdpersonalen svårt lidande när mitt beteende tvingade dem att lägga mig i bälte. Det känns ganska märkligt då jag förstått hur frikostiga de vanligtvis är med den metoden i sin behandling.

Alltså, hur har hon förstått det? Hennes förståelse skiljer sig nämligen väldigt mycket från min, jag har förstått att det används otroligt sällan, och inte alls som förstahandsalternativ.

Och varför skulle inte det vålla personalen stort lidande? Alla personer som kommer in och är svårt sjuka vållar väl personalen lidande i stor eller liten utsträckning egentligen. Det är ju inte som att det är party på psykakuten. Självklart känns det bra att kunna hjälpa, men det är ändå en annan sak, en person med normal empati tycker nog inte att det är speciellt trevligt att tvingas spänna fast en patient och tvångsmedicinera denne (har för mig att de även gjorde det).

Jag kan se fördelar med hennes agerande – det är alltid bra när något kontroversiellt händer och problem dras upp till ytan.

Nackdelarna är ju också ganska uppenbara, hon utsätter de facto andra patienter för risk, och om inte annat så är det patienter som redan mår mycket dåligt, och bara det faktum att hon verkar kommit in med buller och bång, eskorterad av polisen, kan ha förvärrat eventuella ångesttillstånd hos medpatienterna.

Written by Bitchslap Barbie

4 mars 2009 den 13:31

Publicerat i medicin, samhälle

Tagged with , ,

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag hade hoppats att hon skulle kunnat komma med något som
    1 gav en konstpolitisk dimension. Det har gjorts många saker som jag vid första påseendet haft svårt att se vitsen av men efter en förklaring varit möjligt att förstå och därmed ta ställning till. Här kom inget

    2. visade att hon förstått det område hon gav sig in på. För jag håller med om att om man inte vet att psykvården lider av bristande resurser har man varit såväl blind för debattsidor som psykvårdens egna rapporter

    Detta var verkligen ett bottennapp

    Exakt.
    /BB

    katta

    4 mars 2009 at 21:26

  2. Bara att hålla med. Att ge sig på personalen som hon gör i sista citatet är fult.

    Det är det verkligen. Dessutom är det nog så (min egen teori iofs) att de flesta psykotiska patienter som läggs i bältessäng är tacksamma för det i efterhand. Jag tror inte att nån mår bättre av att ha skadat sig själv eller nån annan. Även om det gjordes under en psykos.
    Man gör det ju inte för att man vill jävlas med folk liksom…
    /BB

    Karl

    5 mars 2009 at 9:58


Kommentera

