Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

KBT istället för piller

with 7 comments

Socialstyrelsens riktlinjer för behandling av depression kom ut igår. Idag är en hel bunt psykiatriker i Västerås för att diskutera igenom dessa, vilket är anledningen till att jag är ledig. Tjoho, och tack Socialstyrelsen!

Anyway, de nya riktlinjerna är egentligen väldigt bra, lätt till måttlig depression behandlas lika bra med kognitiv beteendeterapi som med mediciner. Vid svår depression föredrar man att börja med ECT (”elchocker”) eller läkemedel eftersom det har snabbare effekt.

Man påpekar också vikten av att primärvården tar hand om deprimerade patienter på adekvat sätt.

Det enda problemet egentligen är att det finns dåligt med resurser (och i vissa fall även kunskap) i primärvården, och det finns inte tillräckligt med KBT-terapeuter för att ta hand om alla med lätt till måttlig depression. Så pengar behövs, och rätt mycket dessutom.

Anyway, det kommer nog en söndagspostning om det här ganska snart tror jag, så jag går djupare in på det då.

Written by Bitchslap Barbie

5 mars 2009 den 10:24

Publicerat i medicin

Tagged with , ,

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] och KBT för bästa effekt på sikt. I vissa fall kan man behöva en kombination av mediciner och även ECT (elbehandling) för att få tillräcklig […]

  2. Det är en sund ide, men det känns svårt att genomföra i praktiken. Jag undrar om politikerna kommer skjuta till pengar till det, det är ju mycket viktigare för dom att ta in fler invandrare än att ta hand om våra psykiskt sjuka.

    Det är ju just det. Åtminstone nu i en övergångsperiod när man måste bygga ut KBT:n samtidigt som man måste erbjuda medicinering till de som inte kan få tillgång till KBT.
    /BB

    Karl

    5 mars 2009 at 22:56

  3. grymt bra initiativ, hoppas bara att det tillämpas och att patienterna som lider får den hjälpen som behövs,och fort… funkar som inte att folk som själv ber om psykhjälp får bara ”2 alvedoner om dagen” eller annat plåsterbehandling tills de får psykbryt.
    har du funderat på psykiatrin ?😉

    Mjo, jag funderar väl lite, det är rätt kul faktiskt, får se lite hur det blir sen. Mycket som är roligt ju.
    /BB

    legogubbe

    6 mars 2009 at 9:39

  4. Jag har förresten hört lite rykten inom psykologin att KBTn kanske inte är så mycket bättre än andra former av terapi som man trott. Bla gjordes en stor undersökning i tyskland där ett par moderna varianter av psykodynamisk terapi verkar ha uppvisat liknande eller bättre resultat.

    KBT passar inte heller riktigt alla typer av problem eller individer. Det är också lite av symptombehandling.

    Det är så lätt att det går trender och svänger över för långt även inom sånt här. Rätt metod för rätt situation. Det finns ju tex fall där det handlar om neurokemiska problem där det bara är medicinering som gäller. Balans.

    Jag har hört tvärtom, och min ytterst amatörmässiga tolkning är att KBT nog är bättre. Jag tror det är bättre att acceptera sina problem och lära sig hantera dom istället för att gräva ner sig i varför, varför, varför.
    Men det är ju bara jag
    /BB

    Karl

    6 mars 2009 at 12:50

  5. Jo, man har haft den åsikten ett tag, och det är riktigt bra för många typer av problem, men jag tror inte det riktigt räcker för en del. Eller snarare, jag vet av personlig erfarenhet att det inte räcker. Det finns fler delar än kognitionen och agerandet som kan vara problematiska, och som blir kvar vid en sådan terapi. Framförallt djupa känslomässiga problem. Jag uppfann kognitionstänket på egen hand i tonåren och är ganska skarpslipad på det planet vid det här laget, min (rätt så duktiga) kbt-psykolog har inte kunnat hitta särskilt mycket som jag inte redan var medveten om. Men det kvarstår likväl problem, även om beteendedelen hjälpt en del med vissa delar.

    Yttligare en sak är att man ibland, enligt min läkare iaf, behöver medicinera för att personen ska komma upp till en nivå där det faktiskt går att ge terapi effektivt.

    Jag håller alltså delvis med, men jag anser att det är mer komplicerat än så.

    Angående det här med medicinering så är det ju just så, att det bästa för många – åtminstone de med svårare depression – är att medicinera också. Annars sitter man mest i ett svart mörker och är inte mottaglig för nåt.
    Självklart är det mer komplicerat än så. Det mesta är det.😛
    /BB

    Karl

    6 mars 2009 at 17:45

  6. Precis…

    Absolut. Det är bara vår trots allt begränsade hjärna som ofta får saker att framstå som mycket mindre komplicerade än vad dom faktiskt är… Ödmjukhet vore på sin plats… Men det skulle bli väldigt tyst om alla skulle vara helt korrekta hela tiden, och det är roligt att argumentera!

    Jag vet, det är därför det är rätt bra med generaliseringar, så länge alla är med på att det är just generaliseringar.
    /BB

    Karl

    7 mars 2009 at 3:31

  7. Det är viktigt att man ser var sak på sin plats.
    Det finns olika grader av depressioner och andra anledningar till att man inte kan börja med KBT och då kan mediciner vara direkt livräddande.

    Absolut, men jag tror att det är bra att KBT får en starkare roll vid de lättare depressionerna.
    /BB

    Ludmilla

    11 mars 2009 at 21:32


Kommentera

