Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Monique i Metro

with 2 comments

Som rubriken antyder så intervjuas hollywoodbolagens advokat Monique Wadsted i Metro idag. Artikeln bjuder egentligen inte på så många överraskningar, däremot säger hon en del saker som jag känner att jag behöver skriva lite om.

Upphovsrätten är en fundamental rättighet och det finns ingen anledning att montera ner den.

Vad menar hon egentligen med fundamental rättighet? Jag tolkar det lite som mänskliga rättigheterna ungefär – och då blir det ju absurt, så jag vet inte om jag möjligen tolkar henne fel.

Som jag ser det så går det inte att jämställa dagens upphovsrätt med grundläggande rättigheter som rätten till skydd mot övergrepp och liknande. Upphovsrätten är i bästa fall en lyxlag, och speciellt i den form den har idag. Att en upphovsman har ekonomisk rätt till sitt verk fram till 70 år efter hans/hennes död ter sig liksom lite… onödigt.

Jag förstår att man vill tjäna pengar på det man gör, men jag är en av de som tycker att upphovsrätten ska reformeras, därmed inte sagt att den nödvändigtvis måste försvinna helt.

Piraterna påstår att de har en politisk agenda men politiken har ingen betydelse här. Det går inte att frias från ansvar för att man har politiska åsikter.

Fast det var väl inte riktigt så det var? Piraterna hävdar att det är NI som försöker fälla dom för att de har vissa politiska åsikter. Varför är det egentligen annars relevant vad Neij sade under en demonstration för 3 år sedan? Det är ju Wadsted och gänget som försöker göra det hela politiskt. Och dessutom så är ju frågan i sig en ganska het politisk potatis med FRA och IPRED och hela bunten – men det innebär ju inte att piraterna är det för det.

Det som har saknats under den här tiden är upphovsmännen. De har blivit skrämda till tystnad, ingen vill ta i den här frågan.

Well, hon har delvis en poäng. Fast jag tror inte direkt att de är skrämda till tystnad, det är nog snarare så att de inser att det är ganska dumt att göra sig ovän med sina nuvarande och eventuella framtida läsare. Det beror också lite på hur man uttrycker sig. Författare och filmskapare och vad de nu är som bara rapar upp lobbyns argument kommer ju inte att mötas med samma förståelse som de som faktiskt har satt sig in i frågan och lyssnat på argument från båda sidorna. Och man märker snabbt vilka som är intresserade av en debatt, och vilka som är ute efter att missionera.

Jag uppfattar det som att det finns en hel generation som håller på så länge det går. Jag tror inte som andra säger att nu har vi en ungdomsgeneration som aldrig är beredd att betala.

Mja, håller delvis med. Jag tror inte heller på att ”ungdomsgenerationen” aldrig är beredda att betala. Men precis som inom andra områden i samhället så har vi lite krav på det vi betalar för. Mitt andra område är ju sjukvården, och där är ju till exempel kraven från patienterna idag helt andra än för 50 år sedan då man i princip satt lydigt och svarade på doktorns frågor och sen gjorde exakt som man blev tillsagd. Så är det inte längre, inom någon samhällssektor och det är jättebra!

Problemet för företagen som Wadsted representerar är ju att det är otroligt oflexibelt att sälja runda plastbitar. Det är ju enklare att försöka göra filmerna lite mer tillgängliga. Spotify för film tex hade ju varit en strålande idé. Musikindustrin har det nog ännu jobbigare, för filmindustrin har ju i alla fall kommit på att extramaterial säljer fler DVD:er.

Det var nog de punkter jag kände att jag var tvungen att kommentera, mycket av det övriga hon säger har jag och flera med mig redan bemött i flera andra sammanhang tidigare, så jag skippar det nu.

För övrigt så kan den brittiska motsvarigheten till STIM inte komma överens med youtube. Att det ska vara så svårt  att förstå att fildelning och youtube = reklam! Gratis reklam!

Written by Bitchslap Barbie

10 mars 2009 den 13:59

Publicerat i samhälle

Tagged with , ,

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. http://oneswarm.cs.washington.edu/ 🙂

    I have heard. Jag är bara lat och har inte ordnat ännu.
    /BB

    Mia

    10 mars 2009 at 21:14

  2. Kul med swarm, just den iden hade jag för många år sedan. Det är ineffektivare, men ospårbart.

    Jo, det kan nog bli bra när det byggs ut i lite större utsträckning.
    /BB

    Karl

    12 mars 2009 at 11:27


Kommentera

