Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Psykiatri och skolmassaker

with 3 comments

Ja, som många av er säkert snappat upp så läser jag ju psykiatri just nu, och det är ju då lite passande att skriva om ett psykiatriskt perspektiv på skolskjutningar. Observera att det nedan är mina egna teorier och funderingar och absolut inget vetenskapligt belagt eller så. Det finns fler tänkbara diagnoser och orsaker än de jag tar upp, förstås.

Det är ändå ganska intressant, om man bortser från det djupt tragiska, att man går så systematiskt tillväga. I fallen Kauhajoki, Jokela och Columbine har det ju så vitt jag förstår inte direkt varit impulshandlingar utan ganska planerade dåd där mördaren sett ut en väg han ska gå, gett sig på vissa individer eller grupper av individer som på något sätt varit speciella för honom.

Det verkar inte ligga något psykotiskt bakom tycker jag, det verkar inte som om mördarna skulle styras av röster eller liknande utan de verkar vara ”psykiskt friska”, men om möjligt i en krisreaktion. Tim K i Winnenden hade tydligen nyligen gjort slut med sin flickvän som ett exempel. Å andra sidan skulle citatet nedan kunna tyda på en paranoid personlighet, eller paranoid psykos eller paranoid eller grandios vanföreställning.

Alla skrattar åt mig, ingen erkänner min potential.

Nåt man däremot kan spekulera i är förekomst av personlighetsstörning. Huruvida detta är en sjukdom är så vitt jag förstår inte helt klarlagt, klart är dock att det medför en funktionsnedsättning och är behandlingskrävande tillstånd.

Den personlighetsförändring som i så fall känns mest trolig är antisocial personlighetsstörning, ungefär det som tidigare kallades psykopati eller sociopati. För att kunna ställa den diagnosen måste man ha vissa symtom – karakteristiskt är att man har bristande empati, och bristande respekt och förståelse för andra människors känslor. Det är väldigt vanligt att man träffar på denna typ av patienter endera i fängelser eller på rättspsykiatriska avdelningar.

Det är inte helt ovanligt att dessa personer som barn har ljugit, torterat djur, slagits eller anlagt bränder.

Min egen ytterst amatörmässiga uppfattning är att män är mer utåtagerande och då klassas som antisociala, kvinnor med liknande problematik riktar sin ilska mera inåt och klassas då som borderline.

Jag vet egentligen inte varför det händer, och varför det hittils bara (?) har varit män som förövare, men det kanske kan styrka min lilla teori lite.

Det känns dock som att de har bestämt sig för att begå självmord, men för att göra något slags avtryck på världen innan de lämnar den, är det för att de vill bli ihågkomna, för att de vill straffa, eller för att de vill kunna kontrollera? Jag tror dock inte att självmordet är till följd av skuldkänslor, utan är uttänkt i förväg.

EDIT: På min lilla cykeltur hem kom jag på att jag ju glömde bort de neuropsykiatriska sjukdomarna – vissa personer med Asperger har ökad risk för våld mot andra.

Och gällande alla diagnoser ovan så är ju det gemensamma att förmågan till empati är störd, men att det krävs någon form av trigger för att utlösa våldsbeteendet.

Written by Bitchslap Barbie

12 mars 2009 den 14:46

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Intressant fråga. Vad som känns ganska klart är att det tenderar att finnas en extrem dissociering, med det så känns det inte helt säkert att det behöver finnas någon antisocial störning för att förklara hur dom kan agera som dom gör. I kombination med känslomässig förträngning och snedvriden självbild så tror jag nog det skulle kunna hända ändå.

    Jag skulle gissa på att det handlar mer om en fundamentalt dålig livsmiljö på många plan.

    Jo, det är ju säkert inte så svart eller vitt, det är säkert överlappande diagnoser med inslag av massor med personlighetsförändringar och säkert dålig social situation också. Många samverkande faktorer kan ju krävas. Det skulle ju i teorin också kunna vara en hjärntumör i frontalloben, de kan ge personlighetsförändringar också…
    /BB

    Karl

    12 mars 2009 at 17:56

  2. Jo… Det är nog svårt att förklara på något enkelt vis. Uttryckte mig lite oklart, vad jag menade var att en dålig social situation tenderar att skapa psykiska problem, som i extrema fall skulle kunna få sådana här konsekvenser.

    Så är det nog, arv och miljö och stress-sårbarhetsteorin är stor inom psykiatrin just nu =)
    /BB

    Karl

    13 mars 2009 at 0:47

  3. Jo, jag tror det ligger mycket i det. Det är skönt att man kommit bort ifrån tabula rasa!

    Det är det verkligen!
    /BB

    Karl

    13 mars 2009 at 11:15


Kommentera

