Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Irriterande reklam

with 5 comments

Jag har börjat störa mig som faen på reklam, jag har åtminstone två som irriterar livet ur mig.

Den ena är reklamen för nya Venus-rakhyveln som tar bort ”praktiskt taget vartenda hårstrå”. Jag menar wtf, köper jag en rakhyvel för över 100 kronor så vill jag gärna att den tar bort vartenda hårstrå. Annars är det ju skitdåligt.

Den andra är reklam för KPA pension. Jag kan den inte utantill, men principen är att det är en film som ser hemmafilmad ut av en man och hans barn, max ett år gammalt. Och speakerrösten säger nåt i stil med ”Det här är mattias, han är pappaledig med sin son. Han är också delägare i en smutsig fabrik som utnyttjar barnarbetare i Indien”. Ovanstående är säkert inte ett korrekt citat, men det är precis sådär manipulativt i reklamen också, vilket är precis det som irriterar mig.
Jag fattar vad KPA vill säga, och det är bra med etiska alternativ, men nån jävla måtta på manipulerandet får det ju vara.

Written by Bitchslap Barbie

18 mars 2009 den 21:56

Publicerat i allmänt snack

Tagged with ,

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Huvudsyftet med reklam är manipulering, direkt eller indirekt. Människan är inte så rationell som man kan tro, vi är konstruerade med diverse mentala mekanismer, fördomar, confirmational bias, bekantskapspreferens, etc som orsakas av spelteoretiska förhållanden, det är inte särskilt effektivt att vara helt rationell, vi har varken tillräcklig information eller processkapacitet för det. I stället är vi utrustade med funktioner som antagligen i genomsnitt har varit mer effektiva historiskt(och/eller är det saker uppkommit tidigare evolutionärt och ligger kvar). Det öppnar dörren för indirekt manipulering, genom att veta hur dom mekanismerna fungerar så kan man påverka människor i stor skala, och det är vad reklam handlar om.

    Det är väldigt destruktivt.

    Jo, förvisso har du helt rätt. Men nåt hos just den där reklamen gör mig redigt sur. Det är så uppenbart manipulativt och känns… falskt, kanske.
    /BB

    Karl

    18 mars 2009 at 23:18

  2. Jo, vissa reklamer blir man bara irriterad av. Personligen anser jag att man allvarligt bör överväga förbud av reklam överhuvudtaget.

    Då blir allt skattefinansierat istället, och jag vet inte om det är bättre direkt. Reklamen kan man ju åtminstone välja att inte titta på.
    /BB

    Karl

    19 mars 2009 at 21:02

  3. Nej då… Skillnaden blir i huvudsak bara att man får betala för vad tjänster kostar direkt, istället för att betala via produkterna hos företagen som gör reklam. Dom reklamfinansierade kanalerna utgör en rätt liten bit i sammanhanget.

    Det skulle egentligen vara ganska intressant att veta hur man påverkas av reklam. Jag tror nog att nästan alla tror att de är immuna, men troligen så styrs man mycket mer än man tror.
    /BB

    Karl

    19 mars 2009 at 22:34

  4. Företagen slänger inte ut miljarder på något som inte fungerar. Har inte sett så mycket specifikt om reklam, men man kan påverkas undermedvetet på många sett, hjärnan registrerar betydligt mer än vad man medvetet uppfattar, och det påverkar ens subjektiva upplevelse/attraktion av saker i ganska stor utsträckning. Man jobbar mycket med igenkänning och associationer, klassiska trick som slår igenom så fort man släpper garden. Om man tror att man inte påverkas av reklam så har man en orealistisk självbild. Det kräver konstant aktiv ansträngning för att parera, och det är rätt så jobbigt.

    Nej, jag är nog själv sån att om jag väljer mellan två produkter så väljer jag nog hellre den jag sett reklam för. Förutsatt att det inte är nåt skitdyrt, för då gör jag egen researh i ämnet och väljer det jag tycker verkar bäst efter det.
    /BB

    Karl

    21 mars 2009 at 0:42

  5. Jo, jag märker den tendensen själv, så nu för tiden tänker jag på att försöka välja produkter som det varit liten eller ingen reklam för, fast det är mer faktorer inblandat förstås.

    Senast för en halvtimme sen köpte jag en produkt enbart för att jag sett reklam för den. Bu för mig, men skit i det😛

    /BB

    Karl

    21 mars 2009 at 13:34


Kommentera

