Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Tankeväckande

with 9 comments

Jag är splittrad idag, så jag misstänker att nedanstående inlägg kan vara lite osammanhängande. Be warned.

Jag kom faktiskt iväg på manifestationen i Göteborg idag, så nu har jag deltagit i min första ”officiella” manifestation och det var faktiskt väldigt kul. Och tankeväckande. Och inspirerande.

Xor höll tal, ett lite mer argumenterande tal, och sen en historik över hur IPRED kom till. Efter nån halvtimme (?) körde han en repris på del 1 igen. Riktigt bra tyckte jag, kärnfullt och rätt roligt också (hur är det ens möjligt när man pratar IPRED?)

Eftersom mitt tåg inte skulle gå förrän efter nån timme så hängde jag kvar och delade ut lite flygblad.

Jag hälsade också på Xor och Göran Widham som var supergulliga såklart, alltid kul att träffa folk från nätet. Man känner dom, men ändå inte liksom.

Anyway. Flygbladsutdelandet var intressant. De som tog emot flest flygblad var ungdomar (bekräftade mina fördomar) och medelålders män (oväntat, beror det på att jag är tjej? Är det tvärtom för killar?). Det var lite kul att höra kommentarerna också, de flesta var tyvärr inte speciellt positiva ”nej, piratpartiet, det är jag inte intresserad av!” ”jag bryr mig inte om det där”.

Jag tror de lyckades värva lite nya medlemmar, var i alla fall några som nekade mina flygblad genom att förklara att de nyss skrivit upp sig ”där borta”. Och så stod jag och en kille till, som jag inte har nån aning om vem det var – trevlig var han iaf, och pratade med två unga killar som verkade rätt chockade över the horror that is IPRED. När de lämnade oss var de också rätt säkra på vilket parti de skulle rösta på nästa år.

Jag började verkligen förstå vidden av att inte bara hålla till på nätet. Det blir ju lite av ”klubben för inbördes beundran” när ett gäng piratbloggare länkkärlekar till varandra, och åtminstone för mig har det känts som att vi är så sjukt många. Men när jag stod där med flygbladen i handen så var det jäkligt många som var helt indifferent eller rent av negativa – de var förvisso färre men ändå.

Det fick mig att inse att det finns sjukt många människor som inte vet nåt (”piratpartiet… är det nytt eller?”) och som behöver upplysas.

Det var väl det ”negativa” med dagen, det positiva är att jag blev sjukt inspirerad och vill engagera mig utav bara helvete. Nu ska jag bara hitta nåt som jag hinner med.

EDIT: Jag fick förresten ett klistermärke till min laptop! Gullepirater.

Written by Bitchslap Barbie

3 april 2009 den 19:00

Publicerat i politik

Tagged with ,

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kul att du hade en så positiv upplevelse! Med fler aktivister; vad de än tillhör för organisationer eller partier, som går något konkret mot Ipred – Ju större chans att faktiskt så småningom avveckla skiten.

    FRA:s datorer på havets botten vore en bra start. =)

    Det har du helt rätt i. Jag vill göra så jäkla mycket just nu så att jag inte vet var jag ska börja nånstans bara😛
    /BB

    Robert Halvarsson

    3 april 2009 at 19:24

  2. Kul att ses, jag hade gärna stannat längre om det inte varit för risken för P-böter.

    Verkligen kul att ses. Hoppas ni klarade er från läskiga böter😛
    /BB

    Göran Widham

    3 april 2009 at 21:19

  3. Kul!🙂

    Medelålders män har på senare år snabbt stigit i aktning hos mig. Det finns mycket klokhet där har jag upptäckt.

    Försöker du hinta om att du börjar närma dig medelåldern?😛
    Nej, men jag förstår vad du menar, de är rätt kloka, men ofta mer open minded än jämngamla kvinnor. Jag ska bli man när jag blir medelålders.
    /BB

    Karl

    4 april 2009 at 9:38

  4. Lol… Nej, inte där riktig än.😀 Mest att jag varit ute och jobbat på golvet ett par år, träffat många kloka människor.🙂 Skulle nog inte klassificera mig som riktigt klok heller för övrigt…😛

    Bli ett vitt, medelålderns gubbslem? Det ondaste av onda?😛 Se upp så Shyman och gänget inte kommer och försöker exorcisera dom onda, patriarkaliska andar som uppenbarligen besatt dig.😛

    Bring her on. Henne kan jag nog ta tror jag😛 Om inte annat så får jag kul när jag försöker😀
    Fast jag måste nog säga att äldre män är mindre konservativa än kvinnor i samma ålder, och jag är inte sugen på att bli konservativ.
    /BB

    Karl

    4 april 2009 at 13:01

  5. Finns poänger i konservatism, som i det mesta. Tex så visar det sig att en grupp med en ganska jämn fördelning av förändringsbenägna/obenägna tenderar att ge bäst resultat. Det behöver finnas ett visst inbyggt motstånd emot förändringar i ett system, annars sker det för många och för dåligt motiverade förändringar. Å andra sidan får det inte vara för stort motstånd för då sker inte ens nödvändiga förändringar. En fråga om balans, i vanlig ordning.

    Jo, naturligtvis är det ju så. Men jag vägrar bli en av dom där som gnäller om att ”det var bättre förr”. Suck.
    /BB

    Karl

    4 april 2009 at 13:43

  6. Vänta bara tills IPRED XVII, när att du filmas och avlyssnas konstant ifall du skulle råka nynna på någon låt och därmed begå upphovsrättsintrång, för vilket påföljden är livstid i IFPIs arbetsläger där du får arbeta av ditt vidriga brott mot Skivbolagen…

    Skämt åsido, man behöver titta bakåt för att se hur saker förändrats, att få en bild av konsekvenserna av olika saker är väldigt viktigt, bättre beslutsgrund inför framtiden får man inte. Ibland är det naturligtvis så att det var bättre förr. Ser man på statistiken så är det nog tyvärr så att ganska många viktiga saker i Sverige var bättre för 20 år sedan än dom är idag. Ska man kunna vända det så behöver man först konstatera att det är så.

    Är du säker på att det verkligen är ett skämt? För ett år sen hade jag skrattat, men jag är fan inte så säker längre😛
    Jo, det är ok att konstatera det, om man är villig att göra nåt för att förändra. Men att bara gnälla och sen inte göra nåt hjälper ingen.
    /BB

    Karl

    4 april 2009 at 15:37

  7. […] mot IPRED anordnad av Piratpartiet i Brunnsparken i Göteborg. Jag talade då med bl aXOR och Bitchslap Barbie afk. Det var kul att se att så många sluter upp och att så många är intresserade, även om jag […]

  8. Fortsätter politikerna att sälja ut rättsväsendet till företagen så är det väl typ där vi hamnar. Men jag lär få slut på tålamod långt innan dess och spränga Rosenbad i klassisk V-stil.😛

    Låter bra, då räknar jag med att du tar hand om den biten?😛
    /BB

    Karl

    4 april 2009 at 16:53

  9. Kla… *SÄPO bryter sig in och för bort Karl till sin hemliga bas på en ensligt belägen skärgårdsö där ingen kan höra skriken*

    Nooo! Vem ska kommentera i min blogg nu?😛
    Elakt av SÄPO.
    /BB

    Karl

    5 april 2009 at 15:40


Kommentera

