Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Jag är skeptisk

with 2 comments

Idag läser jag i Aftonbladet (var annars) att nån rysk man svalt ett granfrö och det har då börjat växa en gran i lungan på honom. Precis som biologen som intervjuas i artikeln är jag skeptisk, men till skillnad från honom behöver jag inte uttrycka mig diplomatiskt utan kan säga att jag tror att det är skitsnack.

Den där röntgenbilden som hör till artikeln är ju också tveksam, även om en gran i lungan skulle ha högre densitet än lungvävnaden och alltså vara vitare, skulle den garanterat inte vara vitare än ben. Frågan är om bilden är ett montage eller om den ska föreställa autentisk.

I vilket fall som helst tror jag inte på det för 5 öre. Lungan är nog inte en passande plats för granar att växa, hur den skulle få näring är ju också en fråga, och varför mannen i fråga inte hostade upp granfröet är en annan…

EDIT: Jag ser här att röntgenbilden ska föreställa vara äkta, vilket får mig än mer säker på att det är skitsnack, och dessutom borde väl inte en gran som växt i en lunga vara grön?

*

Det står i AB och SvD om att paracetamol har effekt efter stroke också, och det här har jag gått och klurat på hela dagen. Att feber inte är bra för hjärnan är inte så konstigt, de flesta symtom i hjärnan förvärras av feber. Titta på MS-patienter till exempel, deras symtom förvärras ofta tillfälligt om de åker utomlands, tränar, eller har feber. Det känns inte helt osannolikt att det skulle kunna fungera på liknande sätt vid stroke.

Frågan är dock om det har någon som helst betydelse för slutresultatet, eller om det bara får symtomen att gå tillbaks snabbare.

En snabbtitt i summaryn på Lancet Neurologys hemsida ger detta:

These results do not support routine use of high-dose paracetamol in patients with acute stroke. Paracetamol might have a beneficial effect on functional outcome in patients admitted with a body temperature 37–39°C, but this post-hoc finding needs further study.

Tyvärr får jag inte fram hela originalartikeln eftersom de envisas med att jag ska logga in. Det verkar dock inte vara helt klartlagt hur det egentligen fungerar.

Written by Bitchslap Barbie

15 april 2009 den 17:05

Publicerat i medicin

Tagged with , , ,

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag brukar inte läsa dina inlägg om medicin, eftersom jag blir knäsvag bara av att tänka på blod, men nu var det lite intressant.

    Min far har MS och för tre år sedan var han riktigt dålig. Den läkare som var ansvarig sa att min far troligtvis bara hade ett par timmar kvar. Min far hade åkt på någon form av infektion (urinvägsinfektion från början). Han hade över 40 graders feber och yrade. Vi fick veta att inga av de läkemedel som hade satts in verkade fungera. Eftersom jag hade sett hur dålig min far hade blivit tidigare när han drabbades av feber, så påtalade jag och min bror att vi tyckte att något mer borde göras åt febern. Läkaren verkade tvivlande och uppgiven, men lovade att ge mer febernedsättande. Redan en halvtimme efter att han fått mer febernedsättande, så var han kontaktbar. När läkaren kom dagen därpå så satt min far i sin rullstol igen och läkaren trodde knappt sina ögon.

    Den läkare som var ansvarig, verkar inte känt till det du skriver. Jag trodde bara att det var min far som blev extra dålig vid feber, inte att det hade med hans MS att göra.

    Jag hade neurologpraktik för två veckor sen, och det var nåt som verkligen ALLA där visste. Jag upplevde det som att det var generell kunskap, men jag ska fråga runt lite hur det har varit på andra ställen.
    Frågan är om din pappas läkare var neurolog… fast det tycker man att han borde varit om han var ansvarig för en patient med MS. Då kan jag tycka att läkaren borde känt till det.
    /Dr. Barbie

    Anonym

    15 april 2009 at 17:49

  2. Potentiellt kan växtceller ta näring ur omgivningen som när man odlar de i media exempelvis, lungvävnaden har säkert inte speciellt hårt skydd så näringen är nog inget problem sålänge det rör sig om växtcellklumpar, skulle den däremot differentiera som på bilderna så blir det svårare. Granen skulle faktiskt vara vit och inte grön eftersom den inte sett ljus och klorofyll inte kunnat bildats, men jag är skeptisk till att det skulle gro. Om den ens skulle gro skulle den förmodligen inte bygga så mycket blad eftersom det inte finns något ljus.

    Mjo, jag tror det är bullshit. Och hur man än vrider på det tror jag att röntgenbilden är fake. Jag är envis på den punkten.
    /BB

    Sokar

    16 april 2009 at 15:46


Kommentera

