Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Svininfluensan

with 5 comments

Jag har läst lite de senaste dagarna, och såvitt jag kan förstå finns det något enstaka bekräftat fall i Europa, annars är resten i Mexico, USA och Kanada framförallt.

Personligen är jag tveksam till mediernas rapportering. Jag förstår att de tjänar pengar på sina domedagsrubriker, folk blir benägna att köpa tidningen när de är nyfikna på vad som ska ta livet av dem.

Ur samhällsperspektiv är det dock dåligt, varje gång de smäller upp den här typen av rubriker för nåt som ändå är väldigt osäker, är de som pojken i sagan som ropade varg. Till sist kommer ingen lyssna, och då kanske det verkligen är viktigt.

Medierna är också väldigt fokuserade på dödstal, vilket jag förstår på sätt och vis. Det är lättare att hålla koll på antal döda än antal smittade, men det är fortfarande relevant om det är 149 döda av 200 eller 2 miljoner smittade.

Jag tror att förr eller senare kommer vi att få en ny pandemi, men jag är inte säker på att den kommer precis nu, och jag tycker inte att medias rapportering direkt är ansvarsfull.

Written by Bitchslap Barbie

28 april 2009 den 6:28

Publicerat i medicin, samhälle

Tagged with , ,

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jo, att media suger i vanlig ordning är förstås förväntat.

    Har fått samma intryck av rapporteringen, men vi ska lägga upp lite konserver iaf. Jag tror dock vi generellt har för låg katastrofberedskap som land eftersom det händer så sällan.

    Mjo, ska man skydda sig på nåt sätt så är det ju att undvika folkmassor, så konserver kan nog vara smart ur den synvinkeln.
    /BB

    Karl

    28 april 2009 at 16:14

  2. Jag håller med helt! Men bara man är medveten om detta och inte lurar sig själv så är det väl ok. Själv kollar jag kvällstidningarna om jag vill ha underhållande läsning, och om jag vill ha NYHETER är det SvD eller DN som gäller…

    Jag kollar de 4 stora plus metro dagligen, sen kompletterar jag ibland med lite annat, typ UNT (eftersom jag bor i Uppsala) och lite annat smått och gott.
    Men det är ju just det att det är fruktansvärt onödigt att skapa sån stress hos människor, det är inte säkert att den här influensan blir värre än fågelinfluensan…
    /BB

    Julius

    28 april 2009 at 20:17

  3. Vill man ha ett destillat av de senaste nyheterna först kan man använda http://www.tt.se och därefter gå vidare till andra nyhetssajter. De är oftast först, om man nu tycker det är viktigt.

    Jag håller med om nyheternas (läs kvällstidningarnas rapportering), men jag skulle definitivt inte dra alla över en kam.

    DN:s rapportering har varit fenomenal. Varje dag finns 5-6 artiklar som balanserat och informativt berättar om utveckligen.

    Det här ÄR en stor nyhet, inget snack om den saken.

    Det är en stor nyhet ja, och jag håller med om att DN är de som rapporterar bäst och mest sakligt. Men det känns ändå som om det är lite sensationsjournalistik över det hela… Men det kanske bara är jag, jag vet inte.
    /BB

    Nån

    29 april 2009 at 12:00

  4. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5018312.ab

    Och det är likadant med alla andra socialförsäkringar. Sverige är i dag ett instabilt samhälle. Välfärden är raserad. Vi hänger alla på gärdsgårn.Vi blir blåsta på de pengar vi betalat in till trygghetssystemen. Det svenska ledarskapet präglas i dag av inkompetens, korruption och ren skurkaktighet. Nu måste fackens ekonomi granskas och redovisas. Det är ifrågasatt om medlemmarna överhuvudtaget får någonting för pengarna. Den enskilde garderar sig rationellt genom extremt sparande. Framöver står detaljhandeln på öronen och den ekonomiska krisen fördjupas genom svåra interna missförhållanden.

    Johan

    30 april 2009 at 7:19

  5. Det är eliten som ansvarar för svininfluensan och som ansvarar för det stora uppblåsta mediapådraget.. Vaccinet kommet att tillverkas av läkemedelsföretag vars många stora personer är storägare i. Vi snackar många miljarder. Samtidigt som de vill massvaccinera världen med ett vaccin icke testat för farliga biverkningar visar rapporter på att dödligheten är svinlåg,,, 0.3 % dödlighet det vill säga lägre än för den vanliga influensan.. Undra hur stor dödlighet vaccinet har? mer om svininfluensan på http://www.svininfluensan.com

    Jo, förvisso är dödligheten låg i svininfluensan, men å andra sidan var den betydligt högre i mexiko, och det är så vitt jag var fortfarande oklart varför siffrorna ser ut så. Problem uppstår väl om viruset muterar, det kan ju då bli betydligt dödligare och förhoppningsvis hjälper vaccinet då också.

    Konspirationsteorier sänker by default ens trovärdighet rätt ordentligt.
    /BB

    Andersson

    18 juli 2009 at 9:44


Kommentera

