Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Jävla kostråd

with 27 comments

Jag vet inte om det är nyttigt att bli upprörd före frukost egentligen, men å andra sidan så har jag ju redan varit ute och powerwalkat lite, så pulsen är väl uppe i vilket fall som helst.

Mitt senaste irritationsobjekt är Christer Enkvist som har skrivit den här debattartikeln i DN idag.

För det första så är det ingen nyhet att frukt innehåller fruktos, och att fruktos är bra på att frisätta insulin fettbildande. Det är ingen som ifrågasätter det vad jag vet.

Frågan är bara om det är tillräckligt för att ge faktiska effekter, jag kan mycket väl tänka mig att man går upp i vikt om man äter två bananer för mycket i energi per dag. Men jag tror att kvinnan Enkvist talar om hade gått ner lika mycket om hon hade skalat bort 200-300 kcal från säg lunchen istället. Det beror nog mer på om och i så fall vad man ersätter frukten med.

Jag är fortfarande övertygad om att det är så enkelt som kcal in-kcal ut, självklart spelar det roll vad man äter, och självklart är fett inte rena döden. Men om man istället för att äta den där frukten till eftermiddagskaffet tar en kanelbulle så tror jag nog att vågen kommer ticka iväg uppåt istället för nedåt.

Det irriterar mig att LCHF-anhängarna är så fanatiska och går ut med sina kostråd som om de vore de enda som fungerar. Jag tror de har poänger, visst, men det är INGEN som vet hur man egentligen ska äta för att må bäst både på kort och lång sikt. Och innan man vet det kanske man ska uttrycka sig lite försiktigt…

(Och sen stör det mig att de inte skriver vettiga referenser så att man kan kontrollera vilken studie de menar, och vad den egentligen säger. Och att de inte talar om vad han är överläkare i, endokrinologi smäller ju högre än tex ortopedi när det gäller kostråd…)

Written by Bitchslap Barbie

3 maj 2009 den 9:24

Publicerat i forskning

Tagged with , ,

27 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Personligen tror jag att LCHF fungerar. Jag har testat och sett resultat. Tyvärr har jag haft svårt att hålla mig från bjudmat och godbitar men jag ska börja om igen. Att LCHF blir fanatiskt och lätt sekteristiskt tror jag beror på att fettskräcken sitter så djupt rotad. Man vågar inte berätta för en läkare att man äter på det viset, t ex.

    Att banan är bättre än kanelbullar tror jag inte att ens de mest fanatiska LCHF:are förnekar. Vad det handlar om är väl snarare att uppmärksamma på att också frukt innehåller mängder av socker, och socker är något som många bör ta det försiktigt med. Tyvärr är det nog väldigt lätt att man skippar just kanelbullen och godiset, men fortsätter äta frukt eller rent av ökar intaget, just för att det sitter i ryggmärgen att frukt är nyttigt (vilket det också ÄR).

    Jag håller dock med dig i stort. Det blir löjligt att börja skrika kategoriskt om vad som är nyttigt och inte. Definiera nyttigt. Är riskakor och gurka som innehåller typ ingenting nyttigt? Knappast. Ett problem är att diskussionerna alltid handlar om ett specifikt syfte, oftast vikt. Tyvärr blir det då ofta så att man kategoriskt utesluter ett visst födoämne för att det enligt den teori man tror på gör dig tjock, men glömmer att ämnet kan ha massor av andra positiva effekter.

    Jag tror också att LCHF fungerar, åtminstone för viktnedgång på kort sikt. Jag är dock lite mer osäker på dess effekter på längre sikt, och det är jag nog knappast ensam om eftersom det inte funnits så länge.

    Jag tror inte att det är direkt förödande om man ökar sitt fruktintag heller, så länge man gör det inom rimliga gränser, och inte glömmer att även frukt innehåller kcal, och dessutom mer kcal än man kan tro (speciellt om man har varit med i viktväktarna, där ju de flesta frukter har 0 points).
    /BB

    Joshua_Tree

    3 maj 2009 at 9:56

  2. Galen artikel i DN, energilagarna lär mig sig väl på gymnasiet har jag för mig🙂

    Ungefär så tänkte jag också😛
    /BB

    Karl-Johan

    3 maj 2009 at 9:56

  3. Enligt en artikel i Göteborgs-Posten är ”Christer Enkvist, i dag medicinsk rådgivare åt Västra Götalandsregionen, tidigare klinikchef för anestesin på Näl i Trollhättan”.

    Hm, så han är narkosläkare alltså, de kan förvisso en del om metabolism… men…
    /BB

    Karin

    3 maj 2009 at 10:02

  4. Denna kosthysteri är verkligen patetisk. Att vissa grupper får så stort utrymme i media utan att ge ordentliga referenser är skrämmande. Numera kan visst vem som helst leka vetenskapsman?
    Energi in och ut är det som gäller, sen blir man möjligen mättare av en stor klick majonäs än ett äpple. I alla fall brukar man ju inte vilja ha en klick till…

    Nej, och beroende på hur stor majonnäsklick det rör sig om kanske det till och med är smartare att ta den, istället för äpplet om man ändå vill äta mer efter att man ätit äpplet.
    Men jag tror som du, energi in och ut.
    /BB

    Kraka

    3 maj 2009 at 10:04

  5. Håller med! Studien bygde dessutom på människor som drack dricka med fruktos. Alltså inte riktig, naturlig, färsk frukt som verkar för bättre hälsa så länge man inte äter för mycket kalorier!

    Var det originalstudien han menade när han skrev det? Jag kopplade inte alls, tyckte det lät som om det var en annan studie han menade. Men du kanske har rätt.
    /BB

    Gäst

    3 maj 2009 at 10:22

  6. Visst, energi in och energi ut och allt det där. Problemet är mätandet. Kalorier är ett ganska oexakt mått eftersom det bara talar om hur mycket energi det finns i ett ämne men inget om hur mycket av det som tas upp av kroppen.

    Och personligen skulle jag akta mig för att referera till Viktväktarna samtidigt som jag anklagar andra för fanatism.😉

    Hah, jag menade inte alls att uttrycka mig positivt om viktväktarna, jag är absolut inte ett fan av dom heller. Deras pointssystem är totalt åt helvete, för att vara ärlig.
    Och jo, jag håller med om att kalorier är ett oexakt mått, men ska man mäta så finns det egentligen inget bättre att mäta.
    /BB

    Joshua_Tree

    3 maj 2009 at 10:34

  7. *SUCK*
    Ska man tro på vad alla läkare säger får man sluta äta allt.
    Det är kanske dax att utveckla en pulvermåltid med endast artificiella råvaror… Vitaminer, mineraler, fibrer, aminosyror, protein, kolhydrater, fett, bakterier i precis rätt propotioner… Men då klagar de väl på att det inte är naturlig kost…😦

    Det är ju just det jag försöker säga, att man kanske inte ska lyssna så mycket eftersom ingen faktiskt VET, utan äta det man tycker fungerar bäst för en själv.
    /BB

    Nicklas A

    3 maj 2009 at 10:43

  8. Nej det finns inget bättre mått än kalorier, men vad jag menar är att eftersom det är ett oexakt mått måste man också hålla öppet för att kroppen tar upp olika ämnen i olika hög utsträckning, och att det därför finns vissa ”modeller” som fungerar, även fast det i kcal-mått mätt ser galet ut. Som LCHF. Då fungerar det inte att avfärda det med ”Energi in och ut är det som gäller”.

    I slutänden tror dock även jag att måttfullhet är bäst.

    Fast grejen med LCHF är ju att man ändå till sist äter färre kalorier, eftersom man blir mättare.
    Men jag förstår vad du menar tror jag, och jag håller definitivt med om att måttfullhet är bäst.
    /BB

    Joshua_Tree

    3 maj 2009 at 10:46

  9. Nicklas A: Är det inte så galna tanten i ”Du är vad du äter” gör? Förbjuder typ allt, och stoppar i sina offer kaninmat och pulver? Och Himalayasalt! Glöm inte Himalayasaltet, det är sänt från gudarna! Dumma dumma tant…

    (Ursäkta utbrottet)

    Åh gud, nämn henne inte, jag ser rött bara jag hör talas om henne…
    /BB

    Joshua_Tree

    3 maj 2009 at 10:47

  10. ”För det första så är det ingen nyhet att frukt innehåller fruktos, och att fruktos är bra på att frisätta insulin. Det är ingen som ifrågasätter det vad jag vet.”

    Fruktos frisätter inte insulin i någon särskild utsträckning. Däremot kan det bara bilda leverglykogen och fett.

    Givetvis har du rätt… Det var längesen jag läste biokemi
    /BB

    Erik Edlund

    3 maj 2009 at 13:03

  11. Så mycket tramsande för att få sälja fler bantningsböcker till desperata kvinnor… Blir bara less på hela systemet med sjuka utseendeideal. Personligen tycker jag bara det är trevligt med lite kurvor.😛

    Jag ligger nog nånstans mitt emellan dig och de desperata kvinnorna. Jag är väl i och för sig inte fullt lika desperat längre men… ja.
    /BB

    Karl

    3 maj 2009 at 17:49

  12. Om ingen vet vad som fungerar så borde kanske alla passa sig för att uttrycka sig kategoriskt…

    Jag vet inte om du menar mig nu, men jag har vad jag minns aldrig sagt att det definitivt inte funkar, jag tror definitivt att LCHF-gänget har en poäng, men jag tror inte att det är den enda rätta sanningen.
    /BB

    Patrik Larsson

    3 maj 2009 at 22:58

  13. ”Men om man istället för att äta den där frukten till eftermiddagskaffet tar en kanelbulle så tror jag nog att vågen kommer ticka iväg uppåt istället för nedåt.”

    En del av problemet med söt frukt är att det frisätter insulin i blodet, vilket leder till sötsug hos en hyfsat stor del av befolkningen.

    Det betyder i sin tur att frukt inte fungerar som ett alternativ till kanelbullar för många, utan som ett komplement, som driver ökad bullkonsumtion

    Nu är väl knappast frukten en stor fetmabov, men det är bra att det kommer ut till folk som vill gå ner i vikt att det kan vara bra att sluta med de där bananerna…

    Fast det beror ju på, för mig kan en frukt vara ett sätt att skjuta upp hungern tills jag kommer hem. Nu är det ju helt kassa anekdotiska bevis förvisso men, åtminstone för mig så är det frukt istället för kanelbulle.
    /BB

    Fasching

    3 maj 2009 at 23:17

  14. ”Denna kosthysteri är verkligen patetisk. Att vissa grupper får så stort utrymme i media utan att ge ordentliga referenser är skrämmande. Numera kan visst vem som helst leka vetenskapsman?”

    Att större doser fruktos är onyttigt saknas det knappast bevis för. Och om du ska anklaga folk för att ”sakna ordentliga referenser” kanske du ska nämna namn. Den aktuella DN-artikeln utgick just från en relativt aktuell studie (som mest bekräftade vad tidigare studier också visat, I.e. fruktos går till levern där det blir bukfett, etc.)

    Fasching

    3 maj 2009 at 23:20

  15. ”Jag är fortfarande övertygad om att det är så enkelt som kcal in-kcal ut.”

    ”Kalorier in kalorier ut” är bara en truism som inte säger någonting om varför människor blir feta i praktiken. Lite som att säga att ”alkoholism orsakas av överkonsumtion av alkohol”.

    Jag tycker nog egentligen att det säger det mesta. Det är nog inte svårare ändå.
    /BB

    Fasching

    3 maj 2009 at 23:22

  16. ”Fast det beror ju på, för mig kan en frukt vara ett sätt att skjuta upp hungern tills jag kommer hem. Nu är det ju helt kassa anekdotiska bevis förvisso men, åtminstone för mig så är det frukt istället för kanelbulle.”

    Vi har ju alla våra egna erfarenheter. Sen jag personligen gav upp bananeriet och fettade till maten har jag inte behövt fylla på blodsockret var tredje timme för att undvika en krasch, vilket är rätt trevligt. (Minus 23 kilo hittills – det är väl därför fettfolket är lite småfanatiska, många är personligen väldigt nöjda)

    Men visst, befinner sig blodsockret i bergodalbaneläge kan en banan vara ett bra alternativ till en kanelbulle – men det betyder ju sedan inte att det är bra i sig.

    Fruktätande kan i regel liknas vid att dricka coca-cola med en brustablett C-vitamin och extra fiber i – näringssammansättningen är i princip identisk.

    Fast det är väl ändå mer fruktos i coca colan än i frukten?
    /BB

    Fasching

    4 maj 2009 at 6:44

  17. ”Jag tycker nog egentligen att det säger det mesta. Det är nog inte svårare ändå.”

    Men vad säger det egentligen att kroppen etablerat en positiv kaloribalans?

    Lagrar man stora mängder överflödigt fett är det självklart sant – men det säger sedan inte så värst mycket om vilka faktorer som faktiskt fått människor att etablera en positiv energibalans. Det säger heller inte så värst mycket om hur man i praktiken ska hantera problemet.

    De som angripit fetmaproblematiken under parollen ”kalorier in-kalorier ut” har ju mycket riktigt inte lyckats särskilt väl, vilket de senaste årtiondenas världsomspännande fetmaepidemi vittnar om.

    Nej, det säger inget om hur man tagit sig dit, men frågan är om det spelar roll hur man gör så länge det fungerar och så länge det är hållbart i längden.
    /BB

    Fasching

    4 maj 2009 at 6:50

  18. Kring fruktosförvirringen:

    Det ska påpekas att frukt innehåller cirka 50/50 av fruktos och glukos.

    Fruktosen driver fettinlagringen av bukfett via levern (mest små blodfettsfettpartiklar av den dåliga sorten, I.e. mindre LDL-partiklar).

    Samtidigt driver glukosen i frukten på en ökning av insulinet, vilket stimulerar fettinlagring ytterligare. Det leder i sin tur rätt snart till hunger när blodsockret faller efter en snabb rush.

    Det var alldeles för länge sen jag läste biokemi för att jag ska minnas detaljerna, men du har säkert rätt. =)
    /BB

    Fasching

    4 maj 2009 at 6:58

  19. ”Fast det är väl ändå mer fruktos i coca colan än i frukten?”

    Här går det undan med svaren!🙂 Per viktenhet är innehållet liknande. Det finns många frukter därute, men här är en jämförelse med ”snittbananen”.

    Banan per 100g
    Kolhydrater 18.3 gram (6.4 g sackaros, 2.7 g fruktos, 4.4g glukos)
    http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11049&lang=sv

    Coladryck per 100 gram:
    Kolhydrater 10,9 gram (4.0g sackaros, 3.4g fruktos, 3.5g glukos)
    http://www.fineli.fi/food.php?foodid=928&lang=sv

    Sedan är Colan naturligtvis mer lättintagen per viktenhet, men det kanske heller inte förvandlar frukten till hälsokost. (Cola är kanske det värsta man kan inta, sett till vikten – att vara ”nyttigare än Cola” är att sätta ribben lågt…)

    Jupp, jag är snabb när jag väl är online😛 Och jo, jag håller med om att det inte direkt är en bedrift att vara bättre än Cola, men jag tror ändå på att frukt har goda egenskaper också – även om jag vet att det innehåller mycket kolhydrater.
    /BB

    Fasching

    4 maj 2009 at 7:08

  20. ”Nej, det säger inget om hur man tagit sig dit, men frågan är om det spelar roll hur man gör så länge det fungerar och så länge det är hållbart i längden.”

    Det håller jag helt med om. Problemet är väl bara att viktminskningsmetoder som fungerar och håller i längden lyst med sin frånvaro rätt länge nu. Det är därför vi dras med drastiska ökningar av antalet feta människor.

    Eller så är det så att människor har svårt att hålla sig ifrån mat de egentligen vet är helt felaktig. Jag tror egentligen att de flesta av de lite mer sansade metoderna funkar om man bara håller sig till dom, och kanske ser till att pallra sig upp ur tv-soffan nån gång nu och då.
    För mig har det nog till stor del varit träningen som legat bakom min viktminskning.
    /BB

    Fasching

    4 maj 2009 at 7:11

  21. ”Eller så är det så att människor har svårt att hålla sig ifrån mat de egentligen vet är helt felaktig.”

    Jovisst – men det leder ju till frågan ”varför”. Människor är inte oförutsägbara svarta boxar, trots allt. Det är ju inte som att de flesta överviktiga vill behålla sin övervikt. Tvärtom dras många med fruktansvärd ångest kring sin vikt – motivation råder det oftast inte direkt någon brist på.

    Det finns mönster i våra beteenden. Det mönster fettmänniskorna (d.v.s. jag och några till) tar fasta på är att ju mer kolisar man stoppar i sig, ju svårare blir det att ”hålla sig ifrån mat de (vi) egentligen vet är helt felaktig”. Jag var t.ex. ett godistroll innan jag drog ner på kolisarna – nu kan jag navigera godishyllorna med pansarvilja.😉

    Sedan hjälper det ju inte att man troligtvis sagt åt folk att fel sorts mat är ”helt felaktig” under lång tid, på grunder som inte har något med vikt att göra alls.

    Det är egentligen en rätt intressant diskussion, om motivation och beteendemönster som jag hade tänkt skriva en hel post om nån gång, men jag behöver göra lite mer research innan.
    Jag har varit/är precis som du ett godistroll, men efter att jag sparkade bort det mesta av mina kolhydrater (dvs i princip allt bröd, och all pasta och ris) så är det lättare att stå emot godissugen, så jag tror defintivt ”ni” har en poäng.
    /BB

    Fasching

    4 maj 2009 at 8:44

  22. ”För mig har det nog till stor del varit träningen som legat bakom min viktminskning.”

    Träning kan nog hjälpa en del (särskilt mot tröstätande – endorfinerna kan vara ett bra substitut för sockerrushen!).

    Men i praktiken krävs det väldigt mycket träning för de flesta för att gå ner. Det gäller särskilt som träning gör många av oss mer hungriga – vilket (inte helt oväntat) lätt gör att man äter mer.

    Det är nog inte träningen, men för mig fungerar det så att de dagar jag tränar så äter jag bättre. Jag vill inte ”förstöra” min duktighet genom att äta skitmat liksom, så ju fler dagar jag tränar – även om det är lätt träning – desto färre dagar äter jag skräpmat.
    Och att man är hungrig behöver inte vara en nackdel, jag äter betydligt hellre mat än godis när jag är hungrig, det är när jag är sugen som faran uppkommer.
    /BB

    Fasching

    4 maj 2009 at 8:48

  23. Frukt är godis och en sockerkälla som många inte tänker på. Kanelbullar är ju också en sockerkälla så att äta en kanelbulle istället för en banan är ju ganska dumt!
    Men nog är det så att den maten vi har lärt oss äta (tallriksmodellen) inte gör oss mätta på sikt så folk måste snaska en massa mellan måltiderna för att hålla sockret uppe.
    Ett äpple eller en banan före lunchen, stänger effektivt av fettförbränningen genom att sockret höjer insulinnivåerna och voilá sedan sitter kåldolmarna som valk runt midjan istället för att gå ut som nyttig kreativ energi. Vissa är mer känsliga än andra och får insulininsödring av minsta lilla vindruva och skyndar på fettinlagringen, medan andra inte är lika känsliga.

    Vuxna skall inte äta mellanmål. Det är varken bra för tänder eller form, inte ens om det är i form av banan. Småbarn äter mellanmål, men inte vuxna!

    Dessutom Fasching finns det inga studier som stöder att motion kan påverka viktnedgång!

    Allt som bildar socker i kroppen bör reduceras. Vi äter alldeles för mycket produkter med socker i inte undra på att vi har en befolkning som blir sjukare och sjukare. Det behöver man inte vara LCHF:are för att inse. 30 år med dumma kostråd och här sitter vi nu i skiten med en halv population som är överviktig och sjukare än någonsin!
    Livsmedelsverkat bör genast sluta ge kostråd och läkarkåren borde återerövra näringslära och kost från dietistskrået för att få fram bättre forskning. Läkarna har släppt detta område för lätt till en grupp utan någon genuin forskartradition. Näringslära och råd har skötts via den ”forskning” som sker inom livsmedelsoch läkemedelsindustrin och de få läkare som är inblandade i kostråden får stora arvoden/lön i från livsmedelsjättarna. Mer socker i kosten = större försäljning av insulin! Vilken mat vi väljer spelar sannolikt mycket in på det sjukdomspanoramat vi ser. Mat kan vara medicin, men fel mat kan också stjälpa oss och göra oss sjukare!

    Nu är det dags att den yngre generationen läkarstudenter inte bara tror blåögt på era gamla professorer. Tänk själva istället!

    Intressant inlägg, och jag håller med dig om att kunskapen om näringlära bland oss läkarstudenter är rätt bristfällig. Problemet är att det tar ungefär 3 år att lära sig allt man behöver veta, och det är halva vår utbilning… och det är ju inte det enda vi måste kunna. Mycket hänger nog på ett eget intresse, och det är det ju inte alla som har.
    Jag håller också med om att det behövs mer oberoende forskning på området, för den som finns pekar i alla möjliga riktningar och alla står i varsitt hörn och skriker olika saker. Det är inte konstigt att både lekmän och läkare blir förvirrade.
    /BB

    Eva

    4 maj 2009 at 9:44

  24. ”Dessutom Fasching finns det inga studier som stöder att motion kan påverka viktnedgång!”

    Jo, jag vet (troligtvis just av de anledningar jag radade upp, d.v.s. ökad ansträngning -> ökad aptit)😉

    Men det gäller ju snittmänniskan (eller snarare, den snittöverviktige).

    Elitidrottare verkar kunna äta kopiöst utan viktuppgång på grund av sin träning. Likaså finns det säkert en hel del människor som inte är överviktiga till att börja med för att de tränar hårt.

    Men vare sig elitidrottare eller normalviktiga hårdtränande kommer att dyka upp i bantningsstudier, av naturliga skäl. Så därför är det lite vanskligt att extrapolera bantningsresultaten till dessa grupper.

    Jag undrar om det egentligen är någon som tror att man blir smalare av att inte träna, du verkar ha stenkoll så jag frågar dig😛
    /BB

    Fasching

    4 maj 2009 at 9:52

  25. Jag har inte ätit en frukt sen augusti -08, har än så länge inte dragit på mig någon bristsjukdom.

    Om det är skörbjugg du tänker på så finns det c-vitamin i potatis också =)
    /BB

    HerrBanan

    4 maj 2009 at 11:29

  26. Ät med måtta allt ting, som du känner för! Jag är 78 år nu och håller 74 kg, 180 lång. Inte fel.🙂

    Det fungerar åtminstone för de som redan är normalviktiga. Skulle jag äta det jag känner för skulle jag leva på ben and jerrys😛
    /BB

    soli01

    4 maj 2009 at 22:30

  27. Jag tror att det är jätte viktigt att äta all slags frukt. Men visst får man se upp för viktökning.Jag föredrar i alla fall frukt framför bakelser.

    Jag tror att det beror lite på vad och hur man äter sin frukt, fast det är bara mina egna teorier förstås…
    Bananer tex är ju värre kalorimässigt än äpplen…
    /BB

    annandcharlotte

    4 maj 2009 at 22:42


Kommentera

