Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Here we go

with 6 comments

Idag har varit en sån där dag igen. Min irrationella ilska från igår har lagt sig, men jag fick just en förskräckligt otrevlig nyhet. Inte som berör mig personligen förvisso, men ändå tillräckligt för att det ska göra lite ont i hjärtat. Jag fattar mig därför kort.😛

Idag har jag läst om det dummaste lagförslaget ever. Det är Eva och Christian Diesen som tycker att våran sexualbrottslagstiftning är för mesig och tycker att det skulle vara bra om man lade bevisbördan på mannen. Dvs om han blir anklagad för våldtäkt är det upp till honom att bevisa att hon ville.

Det finns så många nackdelar med den här lagen att jag inte ens vet vad jag ska skriva. Det är ju BRA att det är svårt att bli fälld för våldtäkt, det är ett jävligt allvarligt brott med jävligt allvarliga konsekvenser för den som blir fälld. Våldtäkter är dessutom säkert inte de enklaste brotten att utreda. Jag kan tänka mig att minnesbilder för vem som sa och gjorde vad, när och hur är något vaga om alkohol är med i bilden tex.

Och frågan är hur man ska tillämpa lagen i praktiken, om den nu skulle införas. Räcker det med kontrakt, eller ett inspelat samtal? Videobekännelse på att man faktiskt vill ha sex?

Fördelen är väl att hemmagjorda porrfilmer lär öka exponentiellt…

Göran och Motpol skriver bra som vanligt.

Written by Bitchslap Barbie

7 maj 2009 den 20:58

Publicerat i samhälle

Tagged with , , ,

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Satt och funderade på det här förslaget tidigare ikväll och det står i både DN och SvD att ett av problemen är att ord står mot ord.

    Men hur fan fixar den här lagen det problemet?

    Nu:
    Kvinnan: Jag sa nej
    Mannen: Hon sa aldrig nej

    Nya lagen:
    Kvinnan: Jag sa aldrig ja
    Mannen: Hon sa ja

    Det blir ju för fan fortfarande ord mot ord! Om kvinnor inte blir trodda nu, så lär de inte bli mer trodda bara för att lagen ändras på det här sättet… Jeez…

    Exakt. Men om han ska tvingas bevisa att hon sa ja… då är det ju videokameran som gäller. Fast då kan hon ju iofs hävda att han hade hotat henne eller nåt, så åker han ändå dit. Det känns bra med ett rättssäkert samhälle….
    /BB

    PiratJanne

    7 maj 2009 at 21:18

  2. Sen är det stor humor att ett sådant ”knullkontrakt” tar bort en mycket viktig aspekt ur den ömsesidiga acceptansen.

    Som det är nu, så har man i princip rätt att backa ur ända ner i sänghalmen – till och med sätta stopp medan akten faktiskt pågår. I det sista fallet skulle nog iofs bevisläget bli väldigt knepigt, men den moraliska rätten att säga ”sluta jag vill inte längre” har man likväl.

    Så fort det finns ett ”knullkontrakt” så har man ju avskrivit sig den rätten. Först blir det en omöjlighet att hävda i rätten att man inte ville, och så småningom påverkas den allmäna synen på situationen.

    Kontraproduktivt.

    Ja, det hade jag inte ens tänkt på… Shit… Jag vill inte vara med om de ska hålla på såhär!
    /BB

    Marcus Fridholm

    7 maj 2009 at 22:30

  3. Piratjanne:

    Nej den nya lagen har en mycket viktigt skillnad. Om samtyckenskrav införs behöver hon inte bli trodd

    Idag frias du utan bevis på att du är skyldig, I framtiden om Diesen & Diesen får som de vill fälls du utan bevis på att du är skyldig

    Eftersom det inte behövs bevis på att du är skyldig blir det frågan om rätten tror på mannen, lagen innebär det inte spelar nån roll om de tror på kvinnan eller inte, Diesen säger det tydligt

    ”Om lagen bygger på samtyckesrekvisit krävs inga bevis”

    Det är bara att säga samtycke inte fanns, även om det fanns. Hur skall killen kunna bevisa motsatsen som den nya lagen föreslår?

    Erik

    8 maj 2009 at 5:31

  4. Piratjanne:

    Skillnaden som Diesenarna vill gära är ju:
    Hon: Jag sa aldrig ja.
    Han: Hon sa ja.
    Domen: Att hon sa ja kunde inte bevisas därför döms han till 3,5 års fängelse.

    profanum_vulgus

    8 maj 2009 at 7:58

  5. ”The road to hell is paved with good intentions.”

    Går det någon hjärnröta här i landet kan man undra?

    Hade dom verkligen brytt sig om dom våldtagna hade dom tittat på orsakerna till våldtäkter och vilka som våldtar.

    Jag börjar tro att det sprids nåt virus… Vi kanske håller på att bli zombies, hmmm…
    /BB

    Karl

    8 maj 2009 at 14:20

  6. Då blir väl genustomtarna glada, zombies har ju inte några genus!

    Nej de är nog ett rätt jämställt gäng.
    /BB

    Karl

    8 maj 2009 at 22:52


Kommentera

