Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Harmonin är tillbaks

with 5 comments

Gud vad jag HATAR att skriva tenta. Det är en ökande ångest – oftast proportionell till kursens längd – som stegras exponentiellt under inläsningsveckan för att sedan kulminera ungefär 5 minuter innan tentan börjar.

Så när jag väl sitter där och skriver så känns det i bästa fall rätt bra, men det fullständigt kliar i kroppen på mig, eftersom det enda jag vill göra är att springa därifrån. På nåt vis så lyckas jag alltid få mig själv att sitta kvar (det måste ju vara så att jag har viljestyrka ändå tydligen), och när det väl är klart så kan jag inte sluta le.

ÅH vad det är skönt att gå därifrån när man känner att det gick acceptabelt.

Nu är det städdags, ska röja bort alla pluggpapper och bara allmänt röja lite i kaoset som är min lägenhet, sen ska jag förbereda ett patientfall till imorgon, och sen, sen ska jag tamigfan sova ett tag.

Här ska ni få en bra video att titta/lyssna på medans jag gör annat. Riktigt bra låt!

Written by Bitchslap Barbie

19 maj 2009 den 10:16

Publicerat i utbildning

Tagged with

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kaninhjärnan som spökar…

    Det låter bra det! =)

    Kaninhjärna? Förklara för bimbon…😛
    /BB

    Karl

    19 maj 2009 at 22:23

  2. Läskiga saker som tentor triggar flykt-mekanismen i hjärnan, det ligger i limbiska systemet, en evolutionärt gammal del av hjärnan som bla pysslar med känslor, sex och sånt… Den fick evolutionärt den struktur den har hos dom tidiga däggdjuren. Därav kaninhjärna…

    Haha, jaha. Jag borde fattat att det var limbiska systemet du syftade på, det hade ju till och med anknytning till tentan =)
    /BB

    Karl

    20 maj 2009 at 9:31

  3. Jo, jag misstänkte att du var bekant med det. =) Men det var ju delvis en referens till den evolutionära bakgrunden vilket man inte alltid tar upp i sammanhanget…

    Jo, det där är ju faktiskt intressant. Vi har diskuterat det framför allt i ångestsammanhang nu på kursen. Så mest på psykiatrins förläsningar det vill säga.
    /BB

    Karl

    22 maj 2009 at 12:16

  4. Visst är det! Vi har många sådana mekanismer av olika slag, och det är väldigt viktigt att känna till dom. Dels för att kunna motverka, men även för att kunna skapa funktionella system som är anpassade till hur människor faktiskt fungerar. Ångest borde vara särskilt intressant för läkare kan jag tänka… =)

    Ångest borde vara ja, men det är sällan det är det. Jag tycker dock att det är sjukt intressant, men det är kanske mycket för att jag har rätt mycket ångest själv också. Vem vet?
    /BB

    Karl

    22 maj 2009 at 14:46

  5. mmm… Ni kommer ju säkert träffa människor ute i praktiken som har ångest i alla möjliga grader. Ju bättre förståelse ju lättare bör det ju vara att bemöta dom konstruktivt…

    Exakt. Jag har dock vissa lösa planer på att ta mig till institutionen för psykologi för att lära mig att hantera min egen ångest på ett lite bättre sätt. Får se om/när det blir av.
    /BB

    Karl

    24 maj 2009 at 13:29


Kommentera

