Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Länktipserier

with 7 comments

Så mycket att skriva om, så lite tid!

Jag hittade intressanta grejer i expressen imorse, om fula gubben på nätet.  Jag har blivit utsatt för sexuella närmanden oräkneliga gånger (brukade hänga på aftonbladet chatt när jag var tonåring) och det har aldrig stört mig. Vuxna tycker säkert att det är obehagligt, men min erfarenhet är att barn mest bara ignorerar det.

När de börjar diskutera brottsprovokation blir man ju bara deprimerad. Ska inte FRA och datalagringsdirektivet räcka menar de?

*

ProjO upplyser om att demonstrationer den 30:e maj även kommer hållas i Uppsala. Så frågan är, ska man hålla fast vid originalplanen och köra en heldag i huvudstaden eller ska man vara bekväm och stanna hemmavid? Jag känner mig nog ändå mest sugen på sthlm, men det vore synd om demonstrationen i Uppsala blev liten bara för att fler tänker som jag.

*

I DN läser jag om hur läkare har svårt att säga nej till sina patienter. Det var ingen större nyhet, men det börjar definitivt bli dags att skärpa till oss om vi vill ha nån verksam antibiotika kvar.

Written by Bitchslap Barbie

25 maj 2009 den 21:10

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ibland undrar jag om läkare inte borde kunna skriva ut sockerpiller… 😛 Skulle lösa den psykologiska biten och dessutom lite placeboeffekt.

    Jo, man kan ju dock spela lite på det och få medicinerna att bli mer effektiva. På med läkarrocken, och lite pondus sådär, gärna konsultera en annan kollega också, så tenderar medicinen att hjälpa bättre.
    /BB

    Karl

    26 maj 2009 at 10:45

  2. Typiskt att det är den 30:de, kan verkligen inte då… :/

    Mjeh! Synd.
    /BB

    Karl

    26 maj 2009 at 10:45

  3. Har jag faktiskt inte tänkt på, men så funkar det förstås. Människan är rolig ibland… 😛

    Ju mer invasiv procedur desto starkare placeboeffekt också, om man söver nån, skär ett snitt och syr ihop igen blir placeboeffekten som allra starkast tydligen. Men det tillämpas inte direkt i praktiken 😛
    /BB

    Karl

    26 maj 2009 at 15:12

  4. Kan jag tänka mig! Det är en intressant fråga, hur långt man bör gå i utnyttjandet av placebo. Det är ju ett rätt kraftfullt verktyg.

    Det är det, jag tycker det är ok om det används för att förstärka effekter, tex av smärtstillande medicin eller sådär, men jag skulle nog inte vara pigg på att skriva ut piller utan verksam substans i… Så nånstans där går väl en gräns för min del
    /BB

    Karl

    26 maj 2009 at 16:50

  5. Jo, det låter rimligt. Blir nog inte så bra i längden och mängden om läkare skrev ut rena placebogrejer.

    Nej, jag tror förtroendet för sjukvården skulle bli ännu sämre än det redan är då. Och det är väl kanske inte nåt att eftersträva.
    /BB

    Karl

    26 maj 2009 at 17:18

  6. Vilket i sin tur torde minska placeboeffekten i all sjukvård… Nicht gut.

    Nej, det är ett rätt kraftfullt vapen om man utnyttjar det rätt, gäller bara att inte missbruka det. =)
    /BB

    Karl

    26 maj 2009 at 20:43

  7. Ungefär som antibiotika… 😛

    Titta, vi är tillbaks där vi började! 😀
    /BB

    Karl

    27 maj 2009 at 8:14


Kommentera

