Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Lästips!

with 5 comments

Jag ska alldeles strax kasta mig iväg till skolan så jag hinner inte riktigt med det här egentligen. Men vilken bra artikel jag hittade av Henrik Brändén i SvD idag! Ska ni bara läsa en sak idag så läs den!

(känns rätt bra att jag har en immunologibok skriven av honom i bokhyllan =))

Written by Bitchslap Barbie

4 juni 2009 den 7:02

Publicerat i samhälle

Tagged with ,

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Du har rätt, det där var en mycket bra artikel! Argumentationen var lugn, saklig och korrekt.
    Jag undrar dock fortfarande hur i allsin dar författare och skapare av annat slag skall få skäligt betalt om upphovsrätten avskaffas…:/

    Nu är jag sådär jättedåligt insatt i just den frågan, och jag vet inte om jag tycker det är politikernas sak att svara på direkt heller, men jag tror att det kommer utarbetas lösningar. Böcker verkar folk fortfarande vilja köpa i pappersform, bio lär vi inte sluta gå på, och inte konserter heller…
    /BB

    Kanjidude

    4 juni 2009 at 9:30

  2. Riktigt bra! Det är roligt att se våra verkliga intellektuella komma fram i frågan.

    Ja, det tycker jag också faktiskt. Det lyfter debatten lite – och det behövs verkligen.
    /BB

    Karl

    4 juni 2009 at 9:46

  3. Jag är faktiskt förvånad över den höga kvaliteten på en del inlägg, nåt man sällan ser i någon debatt.

    En del inlägg ja, men de andra är ju bara… suck.😛
    /BB

    Karl

    4 juni 2009 at 22:10

  4. Hej, roligt att ni tycker om det jag skrivit! Det här med hur läroböcker ska bli skrivna är verkligen en nöt att bita i. Jag har inga bra svar, och skulle så gärna vilja att vi skrivare, våra förlag, organisationer och våra politiker tillsammans ägnade vår kraft åt att fundera över detta istället för att ägna en massa kraft åt att fundera ut nya sätt att övervaka tekniker, som ändå snabbt kommer att kringgås av nya tekniker.

    Roligt att du hittade hit! =)
    Jag tror precis som du att om man fokuserade resurserna på att hitta lösningar istället för att skapa nya förbud och nya sätt att övervaka så hade man nog rätt snart kommit fram till nåt mycket bra.
    /BB

    Henrik

    5 juni 2009 at 9:52

  5. Hej! Tack för artikeln! =) Jag håller med, man behöver inse att kostnaderna, både i pengar och inskränkningar i integritet och personlig frihet, för att upprätthålla upphovsrättssystemet sannolikt bara kommer öka. Om vi inte redan passerat gränsen när kostnaderna är större än vinsterna så lär vi göra det snart.

    Särintressena är ett problem generellt, samhället måste alltid sträva efter att medborgarna har så bra information som möjligt, det är en förutsättning för en väl fungerande demokrati och samhälle. Det är redan idag brister där, och det ser inte ut att gå åt rätt håll…

    Har inte kommit på något riktigt bra lösning själv, men hjärnan jobbar på det. En kanske möjlig lösning är ”betala vad du tycker att det är värt” i kombination med en social struktur som motiverar personer att betala. Det finns exempel på fik och restauranger som drivs så, så det är en fungerande modell i vissa sammanhang. Problemet är att få det att fungera på nätet när man inte har direkt kontakt med den/dom man är skyldig något. Det är väldigt beroende på den sociala dimensionen, sådana system är nog under rätt omständigheter antagligen dom bäst fungerande, men dom är svåra att skapa och upprätthålla.

    Karl

    5 juni 2009 at 13:27


Kommentera

