Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Fettdoktorn har fått spader på riktigt

with 17 comments

Jag har aldrig varit ett fan av henne egentligen, men har hon inte gått lite väl långt nu?

Det är inte det att jag inte tror på hennes kost, den verkar onekligen hjälpa många människor att gå ner i vikt, men det jag har varit skeptisk till hela tiden är att hon predikar det som om det är det enda rätta. Det är obehagligt, och hon borde veta bättre.

Nu har hon uttalat sig om svininfluensan och det är bara så hjärndött att man funderar på om hon är läkare över huvud taget…

För det första så är väl problemet just ett starkt immunförsvar, det är ju just teorin om varför det den här gången råkar vara unga som drabbas värst. Immunsvaret är således det farliga och inte viruset i sig.

För det andra så finner jag det högeligen osannolikt att hennes mat skulle skydda mot infektionsjukdomar mer än nån annan mat, men det är enbart min egen teori. Att maten inte skyddar mot cancer är jag dock rätt övertygad om, eftersom frekvensen av tex tjocktarmscancer ökar med en fettrik kost, och minskar av fibrer – som ju finns tex i frukt.

Och dessutom, att kalla mammografi och cellprovtagningar urlarviga är väl lite väl magstarkt va, speciellt eftersom det ännu inte är bevisat att hennes kost är bättre än nån annan på sikt (och då menar jag LÅNG sikt).

Written by Bitchslap Barbie

30 augusti 2009 den 22:49

Publicerat i medicin

Tagged with , , ,

17 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Visst verkar det skvatt galet, och jag utesluter inte att hon ÄR skvatt galen heller, men jag utgår från att artikeln är hårt vinklad. Hon förklarar iaf något tydligare vad hon menar på sin blogg:

    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/min_diet_skyddar_mot_svininfluensan

    Icke desto mindre; man ska nog ta både henne och Aftonblaskan med en nypa salt.

    Jo, det är väl så att AB alltid vinklar allting de skriver, men även det på hennes blogg får en ju minst sagt att höja på ögonbrynen en aning. Som en ren lyckträff börjar jag läsa infektion imorgon, så vi får se vad professorn i virologi har att säga. =)
    /BB

    Joshua_Tree

    30 augusti 2009 at 23:40

  2. Låter tveksamt. Sådana påståenden behöver backas med studier. Får berätta vad din professor har att säga.🙂

    Han sa inte så mycket, han mest såg uppgiven ut när vi frågade. Men han var otroligt diplomatisk när han svarade😛
    /BB

    Karl

    1 september 2009 at 21:48

  3. Hehe… Ibland tror jag vetenskapen lider av att det ska vara så korrekt.😛

    Mja, det framgick vad han tyckte rätt tydligt ändå. En annan föreläsare vi har haft hade fettdoktorn som föreläsare under kandidattiden. Kommentaren därifrån var ”ja, hon var konstig redan då, men nu har hon ju spårat fullständigt”😛
    /BB

    Karl

    2 september 2009 at 6:37

  4. Fråga, hur förhåller det sig med smittorisk under sjukdomsförloppet? Det brukar sägas att man smittar som mest innan man får symptom, men hur smittsam är man efter det?

    Man brukar vara smittsam även under tiden man har symtom, och ofta mer då eftersom man hostar och nyser och har sig, men eftersom man ofta ligger hemma i sängen så drabbas inte så många runt en av det. Däremot innan man vet att man är sjuk själv så töntar man ju runt och smittar på löpande band. Sen om det är nån skillnad på hur smittsam man är vet jag itne, men jag kan försöka ta reda på det.
    /BB

    Karl

    2 september 2009 at 8:47

  5. Oki, jag har fått ont i halsen, snuva och hygglig feber… Säkert den jäkla svininfluensan…😛

    Eller förkylning, det brukar komma förkylning nu mot slutet på sommaren/skolstarten. Svininfluensan har väl inte riktigt kommit igång ännu tror jag.
    /BB

    Karl

    2 september 2009 at 14:16

  6. Japp, har inte fått så hög feber än iaf så det lutar nog åt en otrevlig förkylning. *snörvel*

    Vi hoppas det, eller att du har en lindrig variant av svininfluensan så kan du inte få den mer sen =)
    /BB

    Karl

    2 september 2009 at 21:07

  7. Jo, det vore det bästa.🙂 Det verkar ha toppat redan iaf för jag känner mig inte sämre idag. Bara att hålla tummarna, det är inte roligt att bli långsjuk i början av terminen…

    Det har drabbat mig två gånger, lunginflammation under termin 2, vilket inte var så blodigt farligt ändå. Och sen influensa under anatomin i T5. Det var minsann ingen lek. Massor med obligatoriska moment, grymt intensiv kurs som dessutom bara är 5 veckor lång. Att sitta i en källare och titta på dissektion av lik när man känner sig döende själv är faktiskt inget jag rekommenderar.😛
    /BB

    Karl

    3 september 2009 at 7:24

  8. Det kan jag tänka mig…😛 Vi har bara några deadlines och inlämningsuppgifter, det är mest eget jobb.

    Har fått högre feber och lite ont i lungorna nu, så nu är jag lite orolig…:/ (Lite hypokondriker… Nej, inte därför jag läser din blogg. ;))

    Hypokondriker är vi allihopa. Eller ja, jag också i perioder, så jag förstår vad du menar. Och jag skriver nog för lite om medicin för att det ska vara den enda anledningen tror jag, även om det säkert inte skadar😛.
    Hur hög feber är högre?
    /BB

    Karl

    3 september 2009 at 12:57

  9. Det har krupit upp till 38.5 när jag mäter under tungan, så det är inte akut på nåt vis. Typ en tiondels grad i timmen i ökning under dagen… Börjar bli lite lullig i huvudet…😛

    Får du svårt att andas så kan det nog vara en idé att höra av sig till sjukvårdsupplysningen i alla fall. Men det är troligen bara en förkylning =)
    /BB

    Karl

    3 september 2009 at 17:01

  10. Jo, har pratat med dom, så länge det inte blir andningsproblem eller extremt hög feber så är det bara att härda ut typ… 39.0 nu…😛 Där rök mina förhoppningar om en snabb sjuka…

    Mja, det kan gå snabbt ändå, men förkylningar brukar vara jävliga tyvärr. Speciellt såhär års.
    /BB

    Karl

    3 september 2009 at 18:51

  11. Febern är nere, bara snuva och hosta kvar. Det är slående att se hur känslorna har påverkats, jag har nog aldrig varit så orolig över att vara sjuk. Det trots att jag vet intellektuellt att svininfluensan inte är särskilt farlig. Intressant att se lättpåverkad man är…😛

    Mjo, och då ingår du ju också i den del av befolkningen som faktiskt ändå INSER att svininfluensan inte är speciellt farlig. Det är ju många som inte gör det, och de lär ju må betydligt sämre.
    /BB

    Karl

    4 september 2009 at 13:46

  12. Japp…

    Relaterat till det så är det intressant att se hur mediadynamiken fungerar. Dom skrämmer upp folk, vilket gör att folk läser mer om det, vilket gör att det lönar sig än mer att skriva om det. Feedback åt helvete…

    Men exakt. Stod och störde mig på Expressens (?) löp idag ”Dog inom 45 minuter av svininfluensan” 45 minuter från vad? Knappast från det att han blev smittad liksom. På kvällstidningarna låter det som om man dör knall och fall, och de som har dött har ju ändå varit sjuka nån vecka innan.
    /BB

    Karl

    4 september 2009 at 14:38

  13. Frågan om vad som är värst, svensk media eller svininfluensan…

    Media har egentligen ett samhällsansvar att inte agera som dom gör, men tyvärr är det profit framför allt som gäller nu för tiden. Det är ingen som bryr som om samhällsvärden längre.

    Nej, det är väl rätt sant tyvärr. De hade ju kunnat sköta rapporteringen om svininfluensan snyggare kan man ju lugnt påstå.
    /BB

    Karl

    4 september 2009 at 16:57

  14. http://www.newsmill.se/artikel/2009/09/05/dahlqvist-sahar-resonerar-jag-om-svininfluensan

    Hon skrev en artikel om just det på newsmill…

    Jag läste den, men jag vet egentligen inte hur mycket jag har att säga om hennes teorier. Såg att vårat ”studentfack” har en föreläsning med henne nån gång nu i sept som jag ska gå på om jag kan. Vore intressant att höra.
    /BB

    Karl

    7 september 2009 at 10:16

  15. Mmm… Det vore intressant att se en sammanställning över vad forskningen generellt visar på, känns som det oftast är mycket prat och lite empiri i ämnet…😛

    Forskningen är såvitt jag vet spretigare än allt.
    Det finns forskning, men den är väldigt motsägelsefull.
    /BB

    Karl

    7 september 2009 at 16:15

  16. Då är det svårt…😛

    Karl

    8 september 2009 at 13:56

  17. […] i västernorrland, efter att landstingsdirektören läst en artikel i Aftonbladet. Jag skrev om det här. Nu är jag väl inte direkt Annika Dahlqvists största fan direkt, men ska man stänga av nån […]


Kommentera

