Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Tillbaks från semestern

with 4 comments

Semestern som inte var en semester, utan jobb. Nu när sommaren är över kan jag tala om att jag har varit underläkare på psyk i Gävle. Och jag har trivts helt sjukt bra! Det är en helgrym klinik, jättebra läkare och jättebra personal, och det är skittråkigt att sommaren är slut och att jag inte kan jobba där mer. Fast jag har pratat lite med chefen och kanske kommer få hoppa in och ta lite jourer under terminen, vilket ju inte direkt skadar min ekonomi. =)

För övrigt så har jag sparat en artikel som har stört mig nu i flera dagar och som jag måste blogga undan. Det passar helt strålande in eftersom den också handlar just om psykiatrin, och om stackars Emma som blev inlåst mot sin vilja. Jag har tidigare skrivit om LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) så för det rent juridiska får ni läsa där. Här blir mer åsikter.

För det första så blev jag första gången tipsad om Emmas story när det stod om den i sydöstran, tack vare att i princip alla i min bekantskapskrets vet att jag jobbade på psyk. Där framgår att Emmas vårdintyg skrevs av en psykiatriker, och inte en allmänläkare som kommentarerna på AB låter påskina. Inte för att det gör nån skillnad egentligen, men bara sådär för formens skull.

Anyway. Personligen tycker jag det är skitbra att Emma blev inlåst och utsläppt ett dygn senare, det visar bara att lagen om psykiatrisk tvångsvård fungerar som det är tänkt. Efter nästan 3 månader där jag dagligen bedömt patienters självmordsrisk så vet jag hur jäkla svårt det kan vara. För mig som nybörjare handlar det mycket om nån slags magkänsla, känns det fel så är det oftast det. För överläkare är det nog inte lika mycket så, utan något mer sofistikerat. Men om man har en ung tjej framför sig som säger att hon vill dö, så skulle även jag funderat på tvångsvård. Och dessutom är det nog så att läkaren skulle ha en helt annan berättelse av det samtalet om han eller hon fick yttra sig. Psykiatriker bedömer ju inte bara vad man säger utan också hur man säger det, och hur man ser ut när man säger det.

Och det faktum att det krävs en tvåläkarbedömning för LPT är ju just för att man inte ska kunna bli inlåst mer än 24 timmar (som är tidsgränsen för att en annan läkare måste bedöma), vissa tillstånd fluktuerar så snabbt att det inte finns ett spår av dem dagen efter. Och i just detta fall verkar det som om lilla Emma ganska ordentligt överdrivit hur dåligt hon mår, och sen blivit sur när läkaren tyckt att hon behövde inneliggande vård. Jag ska inte säga att hon får skylla sig själv, men om man i princip ljuger för läkaren så får man ju vara beredd på att man får fel behandling också. Säger man att man inte har ont så får man inga värktabletter heller liksom.

Om läkaren fälls i HSAN för det här så blir jag fan pissed off. Fel hade varit att släppa hem en 18-åring som säger sig vara självmordsbenägen.

Och för den delen så är ECT en ypperlig behandling, om jag nån gång blir deprimerad så är det bara att elchocka på. Så nu vet ni.

Written by Bitchslap Barbie

30 augusti 2009 den 10:04

Publicerat i medicin

Tagged with , ,

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Håller med, det måste krävas mycket för att bli dömd för en sådan bedömning. Det där lät inte alls orimligt.

    ECT verkar ifs rätt bra, men ger det inte minnesproblem?

    Mja, det gör det, men bara så länge behandlingen pågår. Efter de två-tre veckornas behandling så finns det bara kvar minnesproblem för själva behandlingen. Och då ska man också komma ihåg att depression i sig ger minnesproblem. =)

    Neh, hade jag varit läkare hade jag gjort precis samma sak.
    /BB

    Karl

    30 augusti 2009 at 10:12

  2. Kul att du är tillbaks förresten! 🙂

    Tack tack, det tycker jag också =)
    /BB

    Karl

    30 augusti 2009 at 10:14

  3. Oki, jag trodde det gav mer långvariga och generella problem, men du vet nog bättre. 🙂

    Inte såvitt jag vet, det är i så fall inget de lär ut på läkarprogrammet.
    /BB

    Karl

    30 augusti 2009 at 20:41

  4. Skummade lite om det, det verkar som det kan ge permanenta minnesförluster:

    http://www.bmj.com/cgi/content/full/326/7403/1363

    Intressant, jag ska läsa när jag kommer hem.
    /BB

    Karl

    1 september 2009 at 21:44


Kommentera

