Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Splitter

with 5 comments

Det finns helt sjukt mycket att blogga om plötsligt, och eftersom jag har dugga i antibiotika imorgon, och gärna vill lära mig nånting så hinner jag liksom inte skriva om allt jag vill skriva om. Här kommer nåt slags sammanfattande blogginlägg om det mesta som intresserar mig för tillfället.

Anna Anka och Gudrun Schyman

Ok, för det första. Vem fan bryr sig om Anna Anka? Hon är känd för att hon gifte sig med rätt (eller fel, beroende på perspektiv) man. Plötsligt har hon dykt upp från ingenstans och ska försöka vara provocerande. Yey.

Det roliga är ju feministdiskussionen runt det hela. Gudrun Schyman har uttalat sig i Expressen om det, och sammanfattningsvis tycker hon väl ungefär att det är beklagligt. Feminister brukar vara intressanta på det sättet, man får leva hur man vill så länge man väljer deras sätt. Hemmafruar är ju skitbra för de som vill det, och hemmamän också om det passar nån.

Rammstein

Nya videon släpptes ju igår kväll. Som ett gammalt Rammsteinfan så var jag ju givetvis där direkt och tittade. Hade sett lite teasers innan så jag visste ungefär vad jag hade att vänta, plus att jag läste nånstans att nya skivan typ handlar om S&M och Fritzl, och så ÄR det ju trots allt Rammstein vi pratar om.

Videon finns här, låten är väl sådär – det är lite för lite tyngd i den. Min första tanke om videon var om det är bandets egna organ man får se eller om det är gummi/inhyrda porrstjärnor. Jag är nyfiken! Aftonbladet har en upprörd kommentar från Universal Music Sweden. Askul! Fast det gör mig lite varm inombords att de är tillbaks, och eftersom jag ska gifta mig med Till när jag blir stor så… ja. =)

Prostitution… Igen.

Ja, det är ett jäkla snack om det sådär emellanåt. Vad jag tycker är väl kanske ingen nyhet för er som har läst här förut. Och för er som inte har det så kan mina åsikter i princip sammanfattas med att jag inte tycker det är ett dugg fel. Att sälja sex är som att sälja vilken annan tjänst som helst.

Aftonbladet har några artiklar om det, dels om Angelica som är juridikstuderande och prostituerad. Hon är modigare än jag är. Och om Maria som hävdar att det inte finns några lyckliga horor. Jag tror att verkligheten kan vara båda dessa kvinnors historier. Jag tror visst att det finns lyckliga horor, men jag tror inte att alla är det.

Aftonbladet och SD

Ja, AB går ju idag ut med att de tänker blockera SDs valannonser. Jag har sagt det förut, och jag säger det igen. Man måste låsa folk välja själva. Det är inte upp till aftonbladet att censurera politiska partier utefter deras eget tycke. De ska väl vara hyfsat opartiska ändå. Endera så har vi det fria ordet, och då bör det alltid gälla, eller så har vi det inte. Eller bara när det passar alla. Allt annat är bullshit.

SvD är som vanligt betydligt mer vettiga i sitt resonemang.

A/H1N1 vaccin och konspirationsteorier

Pratade med mamma om det här senast igår, påpekade att det är jävligt irriterande att det bara är flumskallarna med konspirationsteorierna som hörs i media. De vettiga personerna med vettiga argument finns bara på vissa bloggar. Idag har Metro sammanställt ett gäng vaccinmotståndares argument. Det är onekligen underhållande läsning.

Det här med förlaming kan jag medicinskt bemöta. Det man pratar om då är en immunologisk reaktion mot vaccinet, som ger upphov till ett tillstånd som kallas Guillain-Barré. Detta är ett tillstånd man kan drabbas av efter i princip allt som aktiverar immunförsvaret, matförgiftning, förkylning och influensavaccin. Det intressanta är ju att risken för att utveckla Guillain-Barré är större efter genomgången influensa än efter vaccinering.

Guillain-Barré ger dessutom otroligt sällan en livslång förlamning, oftast så får man lite nervpåverkan i varierande utsträckning. Men vissa blir såpass påverkade att de måste ligga i respirator medan inflammationen läker ut.

Och det här med att influensavaccinet kan ge cancer har medvetenskap bemött toppenbra här, i korthet så är det nu så att pandemrix inte tillverkas i cellkulturer utan i ägg. Så äggallergiker kan inte ta just det vaccinet.

Ja. Alltihop är ju första klassens skitsnack såklart.

Antibiotika-lästips

Otto Cars som är ordförande för STRAMA (och som ska föreläsa för oss nån gång nästa vecka!) har uttalat sig om multiresistenta bakterier i Dagens Medicin idag. Han har mycket vettiga synpunkter.

Och lite associerat är de här två artiklarna i Läkartidningen som handlar om nya angreppspunkter.

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hej Jessica!

    Jag har spelat LotRO och latat mig alldeles för mycket på sistone (istället för att blogga, kommentera och ”göra saker”), men nu skall jag ta mig själv i kragen och rycka upp mig själv igen.😀

    Jag tänkte bara säga att jag håller med dig helt och fullt om Anna Anka, prostitution och SD:s rätt att nå ut med sitt budskap på samma villkor som övriga partier. Den svenska munkavlebelagda PK-sandlådan upphör aldrig att irritera mig.

    Jag står dock och vacklar angående A/H1N1-vaccinet; förvisso tycks ”alla” läkare vara för det, men min sprutskräck och skeptiska hållning mot löpsedelsjournalistik och riskfaktorer som statistiskt sett ändå måste vara tämligen små håller mig tillbaka…

    Jo, jag har också vacklat en hel del. Inte så att jag funderar på konspirationsteorierna. Jag är inte rädd för biverkningar eller så, men jag är inte till 100% säker på att influensan är så farlig heller. Fast nu har jag sett några influensor och de mår inte bra alltså… Kan man slippa så gör jag gärna det. Nästa år när jag börjar jobba så ska jag börja vaccinera mig mot vanliga influensan också tror jag.
    /BB

    Kanjidude

    17 september 2009 at 19:26

  2. Det händer mycket, verkligen…

    Josef Boberg

    18 september 2009 at 21:57

  3. Håller huvudsakligen med om det mesta.

    Aftonbladet har en väldigt osund attityd till sina läsare. Tidningar ska tjäna till att framföra information till väljarna så att dom kan fatta informerade val. Men Aftonbladet, och allt för många andra journalister och politiker vill bestämma vad människor ska få tycka och tänka.

    Han som skrev om antibiotikan sammanfattade mina tankar kring det utmärkt. Fast jag kom fram till det för ett par år sedan… Tyvärr kommer det ta 5 år innan informationen når våra politiker, och 5 år för vänstern att fatta vad det innebär, och höger å andra sidan kommer ta 5 år innan verkligheten slår igenom dom ideologiska skyddslapparna på. Så om typ 10 år kanske det kommer hända nåt…😛 (Okej, lite överdrivet, men dom är fan tröga…)

    Jo, exakt. Nu är jag ju som du vet inget fan av SD, men jag tror ändå inte på censurmetoden. Nu är de ett politiskt parti och ska inte behandlas annorlunda än de andra partierna. Det är liksom inte så svårt.

    Politikerna är det, men det är lite lovande att det under vårat ordförandeskap i EU har lyfts fram i ljuset. Det är mycket snack om det inom medicinen nu.
    /BB

    Karl

    19 september 2009 at 10:29

  4. Jo, jag hörde något om det. Kanske underskattade politikerna för ovanlighetens skull…

    Ja, möjligen. Men vi ska se om det blir nån slags resultat av det också…
    /BB

    Karl

    20 september 2009 at 18:45

  5. BlockPolitik = BlockeringsPolitik, tyvärr tyvärr…😥

    Josef Boberg

    20 september 2009 at 21:40


Kommentera

