Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Ogenomtänkt igen

with 3 comments

I Dagens Medicin idag står det att moderaterna har lagt en ny motion, i det här fallet handlar det om att Cecilia Widegren tycker att det skulle vara en bra idé att hälsokostaffärerna ska få sälja även receptfria läkemedel.

Det slår mig som rätt ogenomtänkt. Redan idag har vi rätt stora problem med att folk inte vet vad som har bevisad effekt och inte, jag ”jobbar” ändå med det och jag tycker också att det finns gråzoner där inte jag heller har koll. Apoteket fyller nästan en sån funktion eftersom ändå det mesta av de läkemedel som finns där som har nån bevisad effekt. Hälsokostaffärer är ju någon slags mecka av produkter helt utan effekt, och börjar man blanda så blir det inte direkt lättare.

Och receptfria läkemedel är trots allt läkemedel, den personal som säljer dem bör nog ha någon slags utbildning ändå…

Written by Bitchslap Barbie

28 september 2009 den 17:46

Publicerat i medicin

Tagged with , ,

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Man är nästan löjligt naiva och idealistiska i högerblocket, känns mer och mer som ett gäng intellektuellt omogna tonåringar…

    Ja, och ”hälsokost kan ju inte vara skadligt”. My ass!
    /BB

    Karl

    28 september 2009 at 17:53

  2. Att just hälsokostaffärer skulle bli återförsäljare känns lite… förvirrande, ja. Däremot tycker jag absolut att Apoteksmonopolet ska släppas. Jag tycker inte att jag ska behöva köa på ett sjukt ineffektivt Apotek på kontorstid måndag – fredag för att få köpa en ask Alvedon eller en nässpray. Det tycker jag att jag ska kunna göra på vilken affär som helst. Jämför med Systembolaget. De har monopol på den ”receptbelagda” alkoholen, medan de ”receptfria” varianterna av öl går att köpa (och alkoholisera sig på) lite varstans. 😉

    Apoteksmonopolet har inte heller jag speciellt mycket emot att man avskaffar, förvisso kan det möjligen bli lite svårare att kontrollera läkemedelsuttag och sånt, men man måste väl nästan förutsätta att alla apotek har nån slags gemensamt system för det, annars kräver det ju att vi återgår till pappersrecept.
    För mig är problemet nog mest att jag inte har något som helst förtroende för hälsokostaffärer.
    /BB

    Joshua_Tree

    29 september 2009 at 5:20

  3. Du har en kraftfull poäng i…

    ”Och receptfria läkemedel är trots allt läkemedel, den personal som säljer dem bör nog ha någon slags utbildning ändå…”

    Men sen skriver du…

    ”Apoteksmonopolet har inte heller jag speciellt mycket emot att man avskaffar”

    Och det är väl minst lika ogenomtänkt?

    Jag ska säga att jag är dåligt insatt i vilkoren för nyöppnade apotek, men jag hoppas att det i såna fall ska finnas farmaceuter även där som kan ta hand om konsumentupplysningen. Att man ska sälja receptfria läkemedel i mataffärer och liknande är jag tveksam till, av samma skäl som du citerat ovan.
    /BB

    rosenblom

    29 september 2009 at 19:17


Kommentera

