Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Det här med smärtlindring

with 4 comments

Många tidningar skriver idag om att intensivvårdsläkare nu är rädda att ge döende patienter ordentligt med morfin efter att barnläkaren på Astrid Lindgrens barnsjukhus misstänks för dråp.

Personligen har jag inte kommit långt nog att vara rädd för egen del än, men det är väl narkos och intensivvårdsläkare jag vill bli så om några år står jag där. Jag tycker det är jäkligt obehagligt att det har skötts på sånt sätt att läkare nu inte vågar ge sina patienter adekvat vård. Just i det palliativa skedet så är ju i princip det enda man verkligen kan göra att se till att personen får en värdig död. Och jag tycker inte att det är värdigt att tvingas ha smärta och ångest.

Så man får väl fråga sig från samhällets sida vad som är bäst. Att verkligen vara 100% säker på att ingen död någonsin påskyndas av läkemedel eller att människor får dö smärtfritt.

Jag vet vad jag skulle välja, både för egen del och för mina anhöriga.

Written by Bitchslap Barbie

5 oktober 2009 den 12:51

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja, det är en jobbig fråga det där. Men jag tycker det skall vara upp till den döende hur mycket lidande h*n känner sig klara av. Vill h*n vå en hög dos för att kunna leva drägligt den sista tiden, även om det kan påskynda döden något, så skall h*n få det.

    Och delvis OffTopic: Vill h*n hellre få en överdos så att h*n kan få dö på en gång så skall det också vara upp till honom/henne. Jag är ju för aktiv dödshjälp.

    Jo, problemet är bara att de som dör på intensivvårdsavdelningar sällan är kontaktbara. Ofta är de nedsövda eller i respirator, eller så mentalt påverkade av orsaken till att de ligger på IVA att man inte kan fråga dem. Och det komplicerar ju situationen något, även om jag håller med om att patienten borde få välja själv.
    Såg nån studie på det med cancerpatienter, att de som själva fick reglera sin morfindos (drickmorfin) använde betydligt mindre, och var nöjdare än de som fick sprutor av en sköterska trots att båda fick precis när de ville och hur mycket de ville.

    Aktiv dödshjälp är jag principiellt heller inte emot, men det finns MÅNGA problem med att ha det inom ramen för sjukvården.
    /BB

    Andreas

    5 oktober 2009 at 15:33

  2. Lite läskigt hur korkat man resonerar… Man har blivit närmast fundamentalistiska när det gäller att upprätthålla liv så länge det bara går och till vilket pris som helst, oavsett vilket lidande det faktiskt skapar. Det känns som det har blivit ett enkelt sätt att slippa ta tag i dom svåra frågorna. Att dra upp den stackars läkaren i domstol är extremt oansvarigt.

    Jo, man kan ju tycka det. Jag minns inte hur det började heller, om det var föräldrarna som anmälde eller om det var nån annan som ”kom på” det hela.
    Om det var föräldrarna så undrar jag lite hur de resonerade faktiskt. Inte meningen att låta kritisk, utan jag undrar faktiskt.
    /BB

    Karl

    5 oktober 2009 at 21:06

  3. Jag har väl egentligen ingen åsikt i fallet. Eller överhuvudtaget om aktiv dödshjälp och det som kommer därtill.

    Men om man vill dra det till sin spets skulle de alltför kraftiga morfindoserna kunna klassas som mord eller åtminstone vållande till annans död.

    Och det blir i det närmaste löjligt om man vill rättfärdiga just vållande till annans död och samtidigt under inga som helst omständigheter, aldrig någonsin, till en lidande patient föreslå naprapati…

    Ja, det skulle det kunna klassas som, men frågan är om det är bättre att man lider. För egen del skulle jag inte tycka det, men det måste ju i möjligaste mån vara upp till patienten själv.
    Sen tycker jag ju att det är en viss skillnad i dignitet på en människa som dör på IVA och en människa som har ont i bröstet. Men det är bara jag.
    /BB

    rosenblom

    5 oktober 2009 at 22:43

  4. ”Att dra upp den stackars läkaren i domstol är extremt oansvarigt.”

    Vad vet du om det? Du känner inte till hela utredningen. (Antar jag.)

    Aktiv dödshjälp är förbjudet i dagsläget, oavsett vad du tycker om det, och det är det läkaren anklagas för. Vad vi som inte är insatta i utredningen ändå kan konstatera är att det inte finns någon angiven medicinsk anledning till injektionen av tiopental flickan fick. Det är också klart att det var en dödlig dos.

    Har åklagaren bevis för att läkaren injicerade det är det förmodligen dråp enligt nuvarande svenska lagstiftning.

    Johan Richter

    9 oktober 2009 at 16:34


Kommentera

