Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Detoxsvammel igen

with 2 comments

Expressen, mitt nya stora irritationsobjekt, har ett gäng artiklar om detox idag. Det irriterar mig förstås alldeles omåttligt. Varför? Jo, för att det är ren bullshit.

Kroppen behöver inte detoxas. Vi har en lever och två njurar som jobbar med det dygnet runt. Det ÄR inte så att ”slaggprodukter” och ”gifter” ansamlas i kroppen, med undantag för vissa tungmetaller men de rensas ändå inte ut av att man äter grönsaker i 10 dagar. Expressens lilla faktaruta är ju rätt intressant också. Detox ska enligt den passa bland annat den som ”Vill få en effektiv rening av kroppen” – vilket ju är helt onödigt.  Det ska också passa den som ”Använder mycket tobak eller mediciner”, och jag ska helt ärligt säga att jag inte fattar. Menar de att man ska sluta med sina mediciner under detoxen? Eller hur skulle annars nivåerna av medicinen i kroppen påverkas? Det ska väl ändå påpekas att de rekommenderar att man talar med sin läkare först om man äter mediciner. Alltid nåt.

De har till och med en expert. Är fyto- och näringsterapeut en skyddad titel? Vilken utbildning behöver man ha för att kunna titulera sig det?

Sen ska jag påpeka att detoxdieter säkert kan ha sina effekter. Att bara äta grönsaker i 10 dagar påverkar säkert kroppen på nåt vis, men jag är övertygad om att ingen som helst ”avgiftning” sker, mer än den som skulle skett ändå.

Lite motsägelsefullt är ju att de som detoxar är ungefär samma gäng som hävdar att kroppen ska klara av tex svininfluensan på egen hand och inte behöver hjälp. Varför tror man att kroppen klarar sig själv mot sjukdomar, men inte för att rensa ut de ”gifter” som kommer av vanligt leverne?

Som den sucker för studier jag är hade jag jättegärna velat se en studie på det här, en (i och för sig väldigt snabb) kik i pubmed visar inga relevanta studier vid en sökning på detox diets.

Written by Bitchslap Barbie

22 oktober 2009 den 9:26

Publicerat i medicin

Tagged with

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja, jag har undrat över detox länge, det låter spontant inte riktigt troligt, men jag har inte så bra koll i ämnena…

    jag tänkte att jag skulle gjort en liten literaturstudie, men det gick ju inte så bra eftersom det inte fanns några artiklar. Ska sätta mig och snoka i lite andra databaser också tänkte jag så får vi se.
    /BB

    Karl

    22 oktober 2009 at 19:27

  2. Mmm… Återkom gärna om det.🙂

    Givetvis, om jag bara hittar nåt material att återkomma med så =)
    /BB

    Karl

    22 oktober 2009 at 20:25


Kommentera

