Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Det här med läkarrocken

with 3 comments

Senaste tiden har det pågått en rätt hetsig debatt på Dagens Medicins sida, under den här artikeln. Jag har följt den, men tycker egentligen att nivån är så sjukt pinsam att jag inte har velat länka. Men nu måste jag ändå, jag kan bara inte hålla mig.

Hela debatten är skitlöjlig egentligen. Jag är personligen inget fan av läkarrocken, den är ivägen mest hela tiden, den blir tung eftersom man samlar på sig en jäkla massa skit i fickorna, och eftersom man måste ta av den hela tiden så blir den bara en belastning – både att komma ihåg att ta av den, och att sen ta på den igen. Således använder jag den inte. Personligen tycker jag att det bästa nog är Halmstads system med ljusblå pikétröja till läkarna, men det borde utvidgas till att inkludera alla personalgrupper, och möjligen kan det även vara bra med en speciell markering för studenter. Namnskyltar fungerar inte speciellt bra, dels måste man stå framför personen för att läsa dom (av samma anledning är inte text på ryggen heller ett bra alternativ) och dels känns det lite småkonstigt att stå en meter ifrån en person och stirra på dennes bröst. Jag kan tänka mig att det här är ytterligare lite värre för män.

Avsaknaden av läkarrocken får ju dock vissa konsekvenser, det är jag medveten om. Det är faktiskt inte alls ovanligt att patienter och annan personal tror att jag är sjuksköterska, undersköterska eller sjuksköterskestudent. Det är direkt ogynnsamt för alla att man inte direkt vet vem man pratar med. För att inte tala om att det faktiskt ÄR irriterande att få höra ”när kommer doktorn” efter 15 minuters samtal, detta trots att jag har presenterat mig överdrivet tydligt.

Jag förstår egentligen inte vad problemet är, kommentarerna till artikeln snackar mycket om hierarki, men vården ÄR ju hierarkisk. Beslutshierarki måste ju finnas, det är klart att den som har bäst utbildning och kunskap för att fatta ett visst beslut också ska fatta det, och då också ”köra över” andra yrkeskategorier som inte har samma teoretiska bakgrundskunskap. Alla har inte samma kunskaper, inte samma yrkesroll och ska inte ha det heller. En vård med bara läkare eller bara sjuksköterskor skulle ju vara helt värdelös.

Något som är intressant är ju att sjukgymnaster och arbetsterapeuter redan idag har egna kläder, och det underlättar verkligen en hel del. Om jag vill ge en sjuksköterska en ordination så kan jag åtminstone utesluta personerna med blå och röda byxor, sen är det bara resten kvar.

Så varför är det så fult att tycka att det är bra att det är lätt att se skillnad på olika yrkesgrupper? Bara för att jag har en blå tröja och nån annan har en grön innebär det ju inte att jag på något sätt är bättre, bara att jag har en annan utbildning och kompetens. Och vill man ha tag på en läkare är det väl skitbra att det är lätt att se vem det är. Jag förstår verkligen inte anledningen till att inte göra det så lätt som möjligt för alla att identifiera vem som är vad på en avdelning. Mystiskt.

Written by Bitchslap Barbie

17 december 2009 den 12:41

Publicerat i medicin

Tagged with

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Låter vettigt för alla. So what ifall någon läkare skulle använda det för att bygga upp sitt skraltiga ego? Det måste ändå vara underordnat den funktionella betydelsen. Hierarki behöver finnas i snabba organisationer, det går inte ha möte så fort nåt ska beslutas, och då måste någon fatta beslut, och det är lämpligen den med mest kunskap, precis som du säger.

    På det psykologiska planet kan uniformer användas konstruktivt för att bygga yrkesstolthet. Tragiskt att vi tappat bort sånt på vägen… Man måste få vara stolt över det man gör, iaf om man gör något betydelsefullt. Aktiemäklare och dylikt hade världen varit bättre utan…😛

    Ja, och så är det ju lite så att om jag nu har pluggat 5,5 år för att bli läkare så lär jag ju vara rätt dum om jag inte är stolt över det. Det är ju ändå inte den lättaste utbildningen i landet man har tagit sig igenom.

    I nån av kommentarerna under artikeln läste jag att det inte är nödvändigt på en avdelning eftersom det inte behöver gå lika snabbt där. Naivt resonerat, det är väl klart att det är betydligt bättre att se den man letar efter direkt istället för att kanske behöva fråga 2-3 personer först. Så får alla mer tid till patientarbete.
    /BB

    Karl

    17 december 2009 at 15:47

  2. /agree

    Karl

    17 december 2009 at 23:28

  3. Jag har noll erfarenhet av läkaryrket, men jag tycker systemet dom använder i tv-serien scrubs verkar vettigt. Men om det är applicerbart i verkligheten vet jag inte. Där har i alla fall medicinstudenter och medicinläkare blåa kläder, kirurgstudenter och kirurger har gröna, och sköterskor har lila/rosa/röda kläder (förutom kirurgsköterskor som av naturliga skäl också bär grönt).

    När det gäller de vita rockarna så bärs de generellt sett bara av överläkarna, inte AT-läkare och studenter. Jag vet ju inte alls hur det går till i verkligheten, men på det sättet blir de vita rockarna ett sätt att se vilken läkare som har högst position.

    Mjo, det finns ju blåa eller gröna kläder för de som är på operation, men de ska helst bara användas där av sterilitetsskäl.
    /BB

    Christoffer

    30 december 2009 at 20:29


Kommentera

