Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Random medicin och jul och så…

leave a comment »

Egentligen har jag inte alls tid att skriva nåt här, jag borde sminka mig och sen packa ner sminket och gå till skolan som en duktig student.  Och jag ska, snart.

Först måste jag berätta om David och hans ”solallergi” (aftonbladet… alltså…nej.) David lider då alltså av en sjukdom som kallas xeroderma pigmentosum och är sådär nästan löjligt ovanlig. Den har dock inget att göra med allergi. Problemet är snarare att han har ett defekt enzym i sina celler som gör att de inte kan reparera de DNA-skador som normalt uppstår av UV-strålning. Människor som inte lider av xeroderma pigmentosum får precis samma skador, men våra enzymer lagar dom så snabbt och smidigt att vi sällan får problem av det. Fast det händer ju att även vi får problem, det är då hudtumörer uppstår.

SvD rapporterar också att man hittat ett ”blodämne” som kan kopplas till flera olika sjukdomar. Nyfiken och lite halvnaiv som jag är så undrade jag vad jag nu har missat… Men det visade sig att de syftar på CRP. Alltså det som folk envisas med att kalla för snabbsänka. Det är ett akutfasprotein, vilket innebär att det bildas i levern som svar på inflammation. Att det har med allehanda inflammatoriska sjukdomar att göra har varit känt men inte så välbelagt tidigare, men nu har det kommit en stor studie (en metaanalys egentligen) där man tydligen sett samband inte bara med hjärt-kärlsjukdomar utan också andra sjukdomar.

Slutsatsen i SvD-artikeln blir lite intressant dock, att vi bör använda CRP-tester mer än vi gör idag… Jag är helt ärligt inte säker på att det är möjligt. Så fort man tittar på en doktor tas ju ett CRP… Och så länge vi inte vet hur vi ska tolka det, alltså vilken av alla de inflammatoriska sjukdomarna som just den här patienten håller på att utveckla, eller hur vi ska förhindra att den sjukdomen utvecklas, så är nyttan kanske inte gigantisk.

Dagens Medicin rapporterar förresten om samma sak, men med en lite annan vinkling.

Nu sminka, packa, skola. Sen hem till mamma för att gosa ner mig i hennes fåtölj och äta julskinka. (Or something…)

Written by Bitchslap Barbie

22 december 2009 den 7:33

Kommentera

