Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Mera medicin

leave a comment »

Jag får lite sådär vag ångest när jag läser om 22-åringen som mördat sin mamma… Egentligen av helt själviska orsaker, att ha varit läkaren som skickade hem den mannen, usch! Jag lekte ju doktor på psyk i somras, och det var alltid det där och självmord som var min värsta fasa när jag skickade hem nån. Sen är det ju givetvis mer synd om 22-åringen, och den övriga familjen – fullt så självisk är jag inte att jag inte tycker det. Men jag identifierar mig av uppenbara skäl med läkaren…

*

Annat intressant är ju den här artikeln om en kvinna som dog efter p-pilleranvändande. Det är förstås djupt tragiskt att unga friska personer dör helt i onödan… Men att som föräldrarna yrka på ett förbud av den sortens p-piller känns väl kanske lite att ta i. I senaste numret av den tidningen som man får från läkemedelsverket stod det om just det här (länk) och både Yaz och yasmin är av den typen som är förenad med en större risk för blodpropp. Och det finns också rekommendationer från läkemedelsverket gällande det här.

Den person de intervjuat från Bayer framstår dock som ytterst osympatisk, men frågan är hur pass vinklat det egentligen är från aftonbladets sida…

*

Och så har vi lite om det här med försäkringskassan. Jag har avsiktligt hållit mig ifrån att skriva om det, av diverse skäl… Men jag hittade en intressant debattartikel idag som jag bara måste kommentera.

Det här med sjukintygsskrivande… Vi har haft lite utbildning på det… Ett par timmar med lite folk från försäkringskassan, där de påpekade ungefär det han påpekar i artikeln också, att de flesta intyg är ofullständigt ifyllda och att det får konsekvenser för patienten.

Rätt intressant är dock att man inte får nån feed back på om ett intyg är bra eller inte, och då är det ju rätt svårt att veta om man skriver bra eller skit. Hade man haft intresse av att öka kvaliteten hade det kanske varit ett bra ställe att börja.

Ett intressant citat är detta

Men som anställd på Försäkringskassan kan det kännas paradoxalt att läkarna har tid att skriva debattartiklar, men inte de sjukintyg som deras patienter behöver.

Debattartiklarna skrivs ju förhoppningsvis på fritiden, medan sjukintygen förhoppningsvis inte skrivs på fritiden…

Written by Bitchslap Barbie

23 december 2009 den 11:01

Publicerat i medicin

Tagged with , ,

Kommentera

