Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Jag undrar jag…

with 3 comments

Den här storyn som har varit de senaste dagarna om läkarstudenterna som gynundersökte en sövd och icke tillfrågad kvinna…

Det är lite underligt, den där etikexperten som uttalar sig i tidningarna… Jag undrar hur mycket han vet om klinisk vardag egentligen. Efter vad jag har hört så är man väldigt noggrann just med det här, men nu har jag ju inte läst gynkursen än så jag vet inte.

Och nåt är ju rätt i vården i alla fall, eftersom studenterna reagerar så starkt på det att det kommer ut i media.

Och relaterat, varför upplevs det som värre att studenterna gör en gynundersökning än att studenterna tar på nåns hjärta, eller lungor eller tarmar? Eller hjärna? Och jag menar det som en mer filosofisk fråga, jag skulle nog också tycka att det var värre, men jag vet inte varför.

*

För övrigt så har Annika Dahlqvist utsetts till årets förvillare av VoF. Jag tycker på ett sätt synd om henne, hon tror verkligen på den här kosten. Men jag tycker ändå att hon förtjänar priset. Kanske mest pga att hon gör så jäkla kategoriska och tvärsäkra uttalanden om saker vi faktiskt inte vet så hemskt mycket om.

Written by Bitchslap Barbie

28 december 2009 den 16:25

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag tror det har att göra med hur mycket vi förknippar könsdelar som nåt väldigt intimt. Nåt som man bara delar med sin partner.

    Jo, fast ens tjocktarm delar man ju inte direkt med nån… Jag vet inte…
    /BB

    PiratJanne

    28 december 2009 at 22:51

  2. Näh… och det är på nåt konstigt vis det som är min poäng… jag vet inte om jag kan förklara det här på ett bra sätt, men jag ska försöka…

    Alltså… vi uppfostras ända sen det att vi är små till att våra könsorgan är nåt som är intimt, privat och nåt som man inte visar upp för vem som helst när som helst. Det är bara speciella personer som vid speciella tillfällen får se dessa delar.

    Våra interna organ har vi ingen sån uppfostran kring helt enkelt eftersom de är interna. Vi kan inte bestämma oss för att rusa in på en fotbollsplan och visa upp vår njure för att bryta mot konventioner. Just eftersom de är interna och inte kan visas upp när vi känner för det så behöver vi inte inpräntas med att de är privata och intima på samma sätt med konsekvensen att vi inte heller tycker det.

    Har jag lyckats förklara mig?

    Ja, jag tror det. Och jag tror nog du har rätt i att det är en uppfostransfråga…
    Sen om det är date-rape det här med att läkarstudenter undersökte en sövd kvinna vet jag väl inte riktigt heller… Hm.
    /BB

    PiratJanne

    29 december 2009 at 6:56

  3. Hmm… näh… det känns inte som date-rape, men samtidigt så känns det inte okej att de gjorde det…

    Svår fråga.

    Nej, okej är det inte. Definitivt inte… Men jag vet inte om jag skulle klassa det som våldtäkt direkt…
    /BB

    PiratJanne

    29 december 2009 at 22:15


Kommentera

