Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Kvotering igen…

with 9 comments

Nu ska man tydligen stoppa kvoteringen vid svenska universitet. Och det är ju strålande bra eftersom kvotering är av ondo, jag utgår från att man stoppar all kvotering, och inte bara den som gynnar män. Det som stör mig är motiveringen

Utbildningssystemet ska öppna dörrar – inte slå igen dem i ansiktet på studiemotiverade unga kvinnor

De unga männen då? Det är så jävla irriterande det där. Hela fenomenet kvotering gör mig skitsur. Som att jag skulle behöva hjälp bara för att jag är kvinna. Jag kan väl för fan själv ändå.Varför all denna fokusering på kvinnor hela tiden? Det får bara motsatt effekt och irriterar mig.

Och att man kallar det positiv särbehandling är fult det också. Det finns ingen positiv särbehandling, det är en ondskefullt fenomen oavsett vem det drabbar och varför.

Sen är det intressant också att det bara är 18% av sveriges professorer är kvinnor och att detta ses som ett problem. Kan det inte vara så att kvinnor vill forska i mindre utsträckning? Inom medicinen skulle det kunna vara så att kvinnor i större utsträckning jobbar kliniskt och inte forska, fast det har jag inga som helst belägg för, det är bara en teori.

Nu ska jag utnyttja den utbildningsplats jag säkert blivit kvoterad till och plugga till min tenta.

Written by Bitchslap Barbie

12 januari 2010 den 9:52

Publicerat i samhälle

Tagged with ,

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det kan också vara så att de flesta av Sveriges professorer är 60+ år och att könsfördelningen såg lite annorlunda ut på högskolorna på 50- och 60-talet. Inga konstigheter för någon som kan se ett logiskt samband. Med största sannolikhet kommer antalet kvinnliga professorer att vara betydligt högre om 10-20 år.

    Men media och radikalfeministerna vill ju helst ha 50/50 redan igår. Hur det sedan skall gå till verkar vara underordnat. Inget medel verkar vara otänkbart för att nå målet. Varför just det målet skulle vara optimalt har jag dock svårt att förstå. Jag ser heller 100% kompetenta homo sapiens på rätt platser.

    Jo, precis. Det tar ju ett tag att jobba sig upp till professorsstatus också. Nånstans nyligen så läste jag en bra förklaring till varför det är så få kvinnliga chefer inom näringslivet, att det möjligen kan bero på att det är procentuellt färre kvinnor totalt som jobbar inom näringslivet. Kvinnor jobbar ofta inom vården och då är man ju kommunalt anställd. Om man tittar på chefer inom kommunen tror jag att siffrorna skulle se annorlunda ut.
    /BB

    Joakim

    12 januari 2010 at 10:35

  2. /agree

    Dessutom varierar det stort emellan olika ämnen. I tex datasammanhang där typ 90+% av dom studerande idag är män lär man inte se någon förändring på längre perspektiv heller.

    Sen har jag känslan av att av dom människor med mer extrema fokus på något område som säkert hjälper för att bli professor så tenderar betydligt att vara män.

    Dessutom har vi IQ-fördelningskurvan, det är fler män i toppen, vilket bör ge utslag i dom ämnen där det är viktigt.(I genus”vetenskap” lär det nog dock snarare vara en belastning…)

    Det där med IQ-fördelningskurvan kan nog bero på hur man mäter IQ skulle jag tro också. Biologiska olikheter kan ju mycket väl orsaka olika sorters intelligens också… Och är det olika sorters intelligens så är det inte förvånande om man mäter de på olika sätt heller.
    /BB

    Karl

    12 januari 2010 at 12:50

  3. Är det inte märkligt. När män gynnas och kvoteras in så blir det rubriker i media och det ska avskaffas. Samtidigt så hotar politikerna om att lagastifta in kvotering av kvinnor i privata styrelser. Idag är det olagligt att ge mig som man ett billigare pris hos frissan än en kvinna. Men helt okej att kräva mig på många tusen mer i försäkring pga av mtit kön.

    Det är som vanligt i Sverige, allt som gynnar män är fel, det som gynna kvinnor är bra. Vilket jävla hyckleri.

    Mm, det är intressant. Och det är direkt kontraproduktivt dessutom. Kommer inte på nåt sätt att gynna jämställdheten.
    /BB

    Leif

    12 januari 2010 at 12:59

  4. Jag har svårt att se skillnaden mellan de olika kvoteringarna som skriks för och emot utav feministerna. Det är som du säger att det bara har negativ effekt över hur man ser på jämställdheten.
    Precis som föregående talare så tror jag också att fördelningen av män/kvinnor i näringslivet och forskningen kommer att jämna ut sig med tiden av sig självt. Det fanns ju klart färre kvinnliga professorer och företagare på 50-talet än idag.
    Ett problem med den här ändringen dock blir de nya könsrollerna som skapas. Det finns så gott som inga killar i utbildningar som läkare, tandläkare, psykolog, sjukgymnast, osv.
    På samma sätt har du svårt att hitta tjejer inom de mer tekniska yrkena.
    Detta är med positiv särbehandling.
    Är det en utveckling vi vill ha och om inte vad kan man göra åt det?
    Är killar dummare än tjejer då dom har så mycket lägre betyg ur gymnasiet?

    Det ÄR ingen skillnad alls. Förutom att det är jättebra i de fall det gynnar kvinnor och jättedåligt i de fall det gynnar män. Det är det som är helt fucked up. Jag gillar inte kvotering alls, men skulle inte vara lika rabiat emot det om det var lika åt båda håll. Men det är det inte och då är det åt helvete.

    Och på läkarutbildningen är det just nu ungefär 50-50 killar och tjejer. I min kurs är vi en eller två fler tjejer än killar, vilket är så gott som lika.
    /BB

    Totte

    12 januari 2010 at 13:03

  5. Jag tror det är uppsala och stockholm så håller 50-50. Ett tips. kolla hur många av killarna som kom in på högskoleprov. Där faller det klart i min klass. 35-65 i fördelningen. en kille kom in på betyg och ingen tjej på högskoleprovet. inte bara ett sammanträffande?
    Min tanke är alltså att med särbehandling så är din utbildning 50-50.
    Jag tycker dock att vi behöver andra alternativ än just särbehandlingen. För det är väll inte så att hälften av killarna i din klass kommer att bli dåliga läkare?

    Jo, det är ju just så, jag läser till läkare och det är ju en kvoterad utbildning. Eftersom jag var sista reserv som antogs till den terminen när jag började så räknar jag kallt med att vara inkvoterad, och jag gillar det inte alls.
    Och nej, det är klart att hälften av killarna inte blir dåliga läkare, men jag hänger inte med på hur du resonerar här direkt heller…
    /BB

    Totte

    12 januari 2010 at 13:28

  6. Kanonbra blogg! Äntligen har jag hittat en tjej med liknande åsikter som jag inom feminism/kvotering etc. Eloge till dig! Du skriver vad jag tänker som det så fint heter😉

    Tjejläkarstudent

    22 juli 2010 at 12:28

  7. ni vet ju inte vad kvotering betyder. noobs

    fugi

    6 april 2011 at 22:53

  8. ”Nu ska jag utnyttja den utbildningsplats jag säkert blivit kvoterad till och plugga till min tenta.”

    Nja, du hade otur att du började på läkarprogrammet när du gjorde det, under din tid bedrevs en otroligt stor bortkvotering av kvinnor från läkarprogrammet(snarare hade du tur som inte blev bortkvoterad), utan kvotering hade proportionerna på läkarprogrammet varit över 60% kvinnor. Men nu ska all kvotering vara slopad så vi får se om det blir 60% eller 70% kvinnor på läkarprogrammet framöver. Anledningen till att det är just på läkarprogrammet som det kvoteras mest har att göra med att nästan all kvotering sker vid lika betyg och det inträffar nästan bara när det är utbildningar med 20.0 som krav.

    Det är väldigt intressant att den här kvoteringen kunde pågå i nästan ett decennie utan att någon tyckte det var konstigt, normalt när man pratar om att kvotera in kvinnor blir det ett jävla liv, men när kvinnor kvoteras bort år efter år verkar man ta det med en oerhörd ro.

    Ingenjören

    19 augusti 2011 at 15:00

  9. Plusetta.

    Det är ju numera förbjudet på bl.a. medlemskap på gymmet och liknande. Så varför i arbetslivet?

    Vissa optiker ger ju åldern i rabatt, borde ju vara lika illa det.

    Privata aktörer får väl iofs göra hur de vill, vet inte hur det är för dem med exempelvis gymmedlemskap? Gäller ju inte krogägare av någon anledning. Får man avvisa vem som helst från sin privata egendom även om man är en näringsidkare eller inte? Jag tvivlar på att motiveringen ”här vill vi inte ha några negrer/judar!” är godtagbar?

    Johan Krüger Haglert

    5 oktober 2011 at 9:03


Kommentera

