Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Archive for oktober 22nd, 2008

Antipiratlag på väg

with 25 comments

Jupp. Våra politiker måste verkligen hata att sitta i regeringen. Jag tror att få regeringar genom tiderna har fattat fler otroligt impopulära och odemokratiska beslut på lika kort tid.

Idag har lagrådet godkänt den senaste antipiratlagen, som innebär att upphovsrättsinnehavare har rätt att begära ut IP-nummer om de misstänker att brott har begåtts.

Detta är ju inte sådär superstrålande nyheter för tex mig, som tycker att rättsskipning ska vara polisens uppgift och inte privata företags.

Dessutom kan man ju då undra hur många procent av sveriges BNP som kommer gå till skivbolag här i framtiden, det kan nog bli en del misstänker jag.

Written by Bitchslap Barbie

22 oktober 2008 at 19:46

Publicerat i integritet

Tagged with , ,

Tillåtet att sprida HIV

with 2 comments

Smittskyddsinsititutet har idag gått ut i alla tidningar och berättat att de tycker att man ska sänka, eller helt ta bort, straffet för att medvetet ha oskyddat sex om man är HIV-positiv. HIV-föreningarna i Sverige tycker att det här verkar vara en bra idé.

Sänka straffet kan jag kanske köpa, det rör sig trots allt om 10 år som man skulle kunna bli straffad till. Men å andra sidan så är det ju ändå så att de som blir smittade av HIV oftast blir det av nån som inte vet att han eller hon är smittad, och vet man inte att man är smittad så blir man ju ändå inte straffad.

Straffet drabbar då alltså de personer som medvetet riskerar att smitta andra med en dödlig sjukdom, och jag tror inte att man döms till 10 års fängelse om det har hänt en gång. Utan de straffen sparas nog till de stora grabbarna, typ diverse HIV-män och det där gänget.

Jag håller med gänget från Noas ark. Det verkar vara en bra idé att se över en 20 år gammal lag, det håller jag med om. Däremot tycker jag att de personer som verkligen med berått mod smittar flertalet personer ändå måste kunna dömas i enlighet med någon lag.

Vet man om att man har HIV så är det väl inte så svårt att informera eventuella partners om det, inte bara för att det är olagligt att låta bli, utan även av rent moraliska skäl. Det är ju ändå en minimal risk att personen blir smittad, och åtminstone jag skulle föredra att få fatta det beslutet själv, istället för att nån annan fattar det åt mig. Och jag vill verkligen inte att det beslutet i så fall fattas i stridens hetta.

Nu menar jag inte att alla människor med HIV är egoistiska sexgalningar, men det finns folk av alla sorter.

Written by Bitchslap Barbie

22 oktober 2008 at 19:36

Publicerat i medicin

Tagged with ,