Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Archive for oktober 10th, 2008

Länklista

leave a comment »

Ja, det har hänt mycket idag som jag inte hunnit skriva om, så jag länkar till andra som skrivit bra om det istället.

Här har tex Christian Engström skrivit om den nya piratjägarlagen, och här har Peter Sunde skrivit om samma sak.

Rum 237 har skrivit om Cherin Awad, det är helt klart en intressant historia. Som en intressant parentes hittas detta på Radiotjänsts kuvert som jag fick hem igår

Tack vare dig och alla andra som betalar tv-agiften finns radio och tv som är oberoende av kommersiella och politiska intressen.

Yeh, men inte från religiösa intressen, eller? Det är en debatt som verkligen är värd att ta.

EDIT: DN och SvD har också skrivit om fildelarlagen idag. Intressant att 92% tycker att det läggs ned för mycket resurser på att jaga fildelare, om man får tro DN:s läsarundersökning…

Written by Bitchslap Barbie

10 oktober 2008 at 21:41

Legalize it?

with one comment

Pepparspray då alltså. I tidningen jag älskar att hata (Aftonbladets Wendela) står det idag om en moderat riksdagsledamot som vill legalisera pepparspray.

Självfallet så är jag emot även detta, anti som jag är. För det första så verkar det som en ganska dum idé att legalisera pepparspray för bara en grupp i samhället. Jo unga tjejer känner sig otrygga, så gör även jag när jag är ute sent. Men pepparspray skulle ju också kunna leda till en falsk känsla av säkerhet, så att unga tjejer tar onödiga risker.

Och unga killar då? Misshandel av unga killar är vanligare än våldtäkt av tjejer. Enligt BRÅ blev 45781 män misshandlade 2007, medan ”bara” 4749 personer våldtogs. Nu säger jag såklart inte att det på något sätt rättfärdigar vare sig misshandel eller våldtäkt. Däremot kan man fundera på varför pepparspray i så fall skulle vara lagligt för kvinnor att inneha men inte för män.

Dessutom är det väl diskriminerande att bara kvinnor ska ha rätt att skydda sig från våldsverkare? Män som känner sig otrygga då? Näe, ska någon ha pepparspray ska alla ha pepparspray.

Och om alla ska ha pepparspray, innebär inte det då att pepparsprayen faktiskt skulle kunna användas vid ett överfall, mot kvinnan? Det vore ju ett bakslag skulle man kunna säga.

Written by Bitchslap Barbie

10 oktober 2008 at 20:57

Publicerat i samhälle

Tagged with , ,