Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Archive for april 3rd, 2009

Tankeväckande

with 9 comments

Jag är splittrad idag, så jag misstänker att nedanstående inlägg kan vara lite osammanhängande. Be warned.

Jag kom faktiskt iväg på manifestationen i Göteborg idag, så nu har jag deltagit i min första ”officiella” manifestation och det var faktiskt väldigt kul. Och tankeväckande. Och inspirerande.

Xor höll tal, ett lite mer argumenterande tal, och sen en historik över hur IPRED kom till. Efter nån halvtimme (?) körde han en repris på del 1 igen. Riktigt bra tyckte jag, kärnfullt och rätt roligt också (hur är det ens möjligt när man pratar IPRED?)

Eftersom mitt tåg inte skulle gå förrän efter nån timme så hängde jag kvar och delade ut lite flygblad.

Jag hälsade också på Xor och Göran Widham som var supergulliga såklart, alltid kul att träffa folk från nätet. Man känner dom, men ändå inte liksom.

Anyway. Flygbladsutdelandet var intressant. De som tog emot flest flygblad var ungdomar (bekräftade mina fördomar) och medelålders män (oväntat, beror det på att jag är tjej? Är det tvärtom för killar?). Det var lite kul att höra kommentarerna också, de flesta var tyvärr inte speciellt positiva ”nej, piratpartiet, det är jag inte intresserad av!” ”jag bryr mig inte om det där”.

Jag tror de lyckades värva lite nya medlemmar, var i alla fall några som nekade mina flygblad genom att förklara att de nyss skrivit upp sig ”där borta”. Och så stod jag och en kille till, som jag inte har nån aning om vem det var – trevlig var han iaf, och pratade med två unga killar som verkade rätt chockade över the horror that is IPRED. När de lämnade oss var de också rätt säkra på vilket parti de skulle rösta på nästa år.

Jag började verkligen förstå vidden av att inte bara hålla till på nätet. Det blir ju lite av ”klubben för inbördes beundran” när ett gäng piratbloggare länkkärlekar till varandra, och åtminstone för mig har det känts som att vi är så sjukt många. Men när jag stod där med flygbladen i handen så var det jäkligt många som var helt indifferent eller rent av negativa – de var förvisso färre men ändå.

Det fick mig att inse att det finns sjukt många människor som inte vet nåt (”piratpartiet… är det nytt eller?”) och som behöver upplysas.

Det var väl det ”negativa” med dagen, det positiva är att jag blev sjukt inspirerad och vill engagera mig utav bara helvete. Nu ska jag bara hitta nåt som jag hinner med.

EDIT: Jag fick förresten ett klistermärke till min laptop! Gullepirater.

Written by Bitchslap Barbie

3 april 2009 at 19:00

Publicerat i politik

Tagged with ,