Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Archive for april 17th, 2009

Välkomna!

with 3 comments

Piratpartiet växer explosionsartat. Häftigt!

Jag passar på att hälsa alla nya piratpartister välkomna, och påminner samtidigt om demonstrationerna som anordnas imorgon lite runt om.

Stockholm: Medborgarplatsen klockan 14:00 (Facebook-event)
Lund: Stortorget klockan 12:00 (Facebook-event)
Karlstad: Stora Torget klockan 12:00 (Facebook-event)

Släpa med alla ni känner! Jag och min favoritkines/partner in crime kommer att befinna oss någonstans i demonstrationsvimlet i stockholm.

Written by Bitchslap Barbie

17 april 2009 at 19:02

Gammelmedia om TPB-domen

with 8 comments

Nuså, nu tar vi itu med de ungefär 4 miljoner artiklar som skrivits i gammelmedia idag. Jag lär nog sålla lite, misstänker att många skriver samma saker så.

Aftonbladet

Rapporterar att PP fått 500 nya medlemmar på 2 timmar (i skrivande stund har PP 15392 15585 16053 medlemmar). Jag tycker att det är så kul att man verkligen kan se på piratpartiets medlemskurva när det stiftats lagar som folk inte gillar. Det finns en puckel runt FRA-lagen, en runt IPRED-voteringen, och en när IPRED infördes, och jag misstänker att kurvan pucklar till även idag. Såhär ser den ut nu.

(orelaterat, är det nån som vet vad dippen i juni/juli -08 beror på? Jag har alltid undrat)

Piratpartiet

DN

Har en hel bunt artiklar egentligen. Den första handlar om själva domen, där jag verkligen måste säga att jag håller med Carl Lundströms advokat om att det är en rättsskandal av rang. Och framförallt är det lite konstigt att han dömdes. Betyder detta att mina före detta arbetsgivare ligger risigt till om jag någon gång begår ett brott?

Monique är nöjd förstås, och tycker att det är bra att tingsrätten visar att vi inte tolererar sånt här i Sverige. Jag förstår att hon är nöjd, men jag tycker det är åt skogen. Sverige är (har varit?) en IT-nation av rang, och nu är det påväg åt andra hållet. Mycket synd.

I övrigt så är det fortfarande snack om de är 10 miljoner kronorna som TPB ska ha tjänat, och som jag fortfarande inte fattar var de skulle kommit ifrån… Anyway.

Här finns också en kort artikel om Sundes presskonferens på Bambuser (länk i föregående inlägg, jag är lat – sorry!). Och om det är nåt man kan säga så är det att han har en så skön inställning.

Dn berättar även om internationella gammelmedias intresse för domen – Sky news hävdar att youtube och google kan påverkas. Vilket är ungefär det som PP har sagt hela tiden…

Sen kommer den riktiga pärlan, Röster om Pirate Bay-domen. Här får vi läsa att det är så synd om Universal som

kämpat i de senaste fem åren mot den illegala nedladdningen, mot de som förstör förutsättningarna för oss som investerar i talang.

Visst är de roliga? Jag kan för mitt liv inte förmå mig att tycka synd om dinosaurier som Universal. Dags att dö ut. Per Sundin levererar även denna kommentar

Oavsett om det gäller fildelning för pedofili eller upphovsrättsstöld så finns det regler.

Jag orkar inte bemöta det otroligt puckade argumentet, men ni ser ju var nivån på diskussionen befinner sig. Fortfarande.

Ludvig Werner, vd för Svenska IFPI säger såhär

Den har visat att man inte bara bekräftar att det man pysslat med varit olagligt, utan att det varit ganska grov brottslighet eftersom alla fyra fick fängelse.

Personligen ställer jag mig tveksam till fängelsedom över huvud taget eftersom det ändå är ett civilmål, och sen så fattar jag fortfarande inte varför Sunde och Lundström i så fall döms till fängelse… Jag tycker det verkar mer som om tingsrätten fegat ur och gett Hollywood precis det de ville ha.

Viasats vd är oväntat skarpsynt, kolla här

Jag har fullt förtroende för det svenska rättssystemet, men om man tror från branschens håll att det här tillsammans med ipredlagen kommer att göra den stora skillnaden, så tror jag man är lite naiv. Den stora skillnaden kommer infinna sig den dagen Viasat och hela branschen erbjudet riktigt bra legala alternativ

Helt rätt.

SvD

Verkar sådär vid en första överblick ha mest material, och mest intressant också. Vi börjar med en länk till deras artikel om presskonferensen. Inte mycket nytt där egentligen. Rasmus Fleischer från Piratbyrån intervjuas. Peter Althin intervjuas ocskå, och även jag klurar lite på om det har nån betydelse att domen läckte…

Här säger Karl Sigfrid (m) massor med bra saker.

Jag påminner mig också om vad upphovsrättsbranscher som Ifpi sagt tidigare. Att vid en fällande dom använda det som ett argument att kräva att man ska börja blockera webbplatser som fildelar. Det är dagens motsvarig till att förbjuda böcker och tidningar om det är vad Ifpi kommer att ägna sig åt. Jag hoppas verkligen att vi ska stå emot.

Det hoppas jag också.

Pontén säger såhär

– Det här är positiva nyheter för alla upphovsmän och kreatörer som vill utveckla innehållet och utbudet på internet.

Och jag förstår nog inte riktigt hur han menar. Det är ju han och gänget runt honom som vill göra internet till nån slags motsvarighet till kabel-TV. Per Sundin säger ungefär samma saker i SvD som i DN, fast de har med några dumma citat till här.

Metro

Har även de ett sammandrag av presskonferensen,och även de har frågat ett gäng personer om reaktioner på domen, och även här finns lite internationella reaktioner.

De har varit rara nog att sammanställa alla (?) sina piratrelaterade artiklar på en sida.

De är också snälla nog att göra reklam för våra demonstrationer imorgon.

Expressen

Har även de ett sammandrag från presskonferensen. Och så har Martin Rolinski uttalat sig, han anser TPB är överspelat. Jag tror att inom några år så har han rätt, men inte ännu. TPB är fortfarande den sida som har bäst utbud.

Det finns säkert en miljon andra tidningar, och det kommer säkert komma mer intressanta analyser under helgen, I’ll keep you posted!

Även här avslutar jag med ett bra citat, Marcin de Kaminski är upphovsman till detta

Internet är liv. Internet är vi. Tillsammans bygger vi ett internet som är vårt gemensamma jag, vår gemensamma kropp. När man försöker beskära internet på det här viset, försöker man i själva verket amputera delar av vår kropp. Just nu försöker man sakta men säkert karva loss vårt ena ben med en slö sked.

Domen mot The Pirate Bay är en del av ett krig. Men svaret på kriget är inte ilska. Svaret är kärlek. Gå gärna ut, vädret är som sagt var underbart. Samlas och häng med dina vänner. Varför inte skaffa nya vänner att hänga med! Tillfället är unikt. Men var inte arg. Dela, bygg, skapa och dela lite till. Internet behöver kärleken. Internet behöver dig.

Written by Bitchslap Barbie

17 april 2009 at 14:22

Publicerat i integritet, internet, samhälle

Tagged with , ,

Farligt att länka på nätet…

with one comment

Det har säkert inte undgått någon att TPB-killarna fälldes i tingsrätten. Ett års fängelse och 30 miljoner kronor i skadestånd. Nu innebär ju detta ingenting ännu egentligen eftersom domen kommer att överklagas, och sen överklagas en gång till.

Det är väl mer ett tecken i tiden, med det politiska klimat som är idag så kunde man väl egentligen inte förvänta sig nån annan dom. Även om jag såklart hoppades – och även om en friande dom också hade överklagats.

Det har skrivits så sjukt mycket bra om TPB-domen idag, så jag slänger ihop en länklista. Håll till godo.

EDIT: Christian Engström skriver också bra på Newsmill!

Jag tänkte egentligen länka till gammelmedia också, men det finns mycket att peta omkring i där (ffa SvD har riktigt mycket material. Strålande tidning) så jag kör en separat post för det lite senare istället.

Vi avslutar med ett citat från Christian Engström som kan vara bland det mest träffsäkra som sagts i debatten.

De folkvalda idag verkar mer vara ute efter att vinna över utvecklingen än att representera befolkningen. Det vill vi ändra på

Written by Bitchslap Barbie

17 april 2009 at 13:15

Publicerat i integritet, internet

Tagged with , ,

Idag smäller det

with one comment

Och jag är som vanligt inte på plats. Jag är en dålig pirat, usch och fy. Anyway, klockan 11 meddelas domen, och PPs aktivister kommer vara de första som får veta. Av oklar anledning är jag inte en av dom men IDG lovade att skicka ett sms till mig när de har domen. Rart av dom.

DN och SvD kör förvånansvärt högkvalitativa analyser av vad domen kommer innebära, och jag kan inte säga mer än att jag är lika nyfiken som resten av världen verkar vara. Presskonferens hålls 1300 på bambuser, troligen på spectrialsiten nånstans.

För en historisk tillbakablick är det här värt en kik.

Written by Bitchslap Barbie

17 april 2009 at 6:24

Publicerat i integritet, internet, samhälle

Tagged with ,