Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Archive for april 22nd, 2009

Typisk eller atypisk?

with one comment

Aftonbladet har en rar liten artikel om att unga kvinnor tar över bloggosfären. Mja, måhända en del av den, men knappast hela. Det verkar fortfarande vara mest män som bloggar om politik tex.

Tänkte att jag skulle dela med mig lite av vilka av deras kriterier som stämmer in på mig

Undersökningen visar att den typiska svenska bloggaren

• är kvinna (82 %) Jepp

• är i åldern 16-20 år (43,5 %) Nope, 25

• vet inte vilket parti hon (eller han) skulle rösta på (37,2%) Jag inte bara vet, jag försöker få med andra på skutan också.

• läser mellan 6 och 10 olika bloggar varje dag (32,9%) Min RSS-läsare innehåller för tillfället 34 bloggar. De flesta uppdateras dagligen.

• lägger mer än 5 timmar per vecka på att läsa bloggar (över 50%) Lätt mer än 5 timmar per vecka, det blir nog ett par-tre timmar om dagen i alla fall.

• ägnar sig åt bloggandet på kvällstid, cirka kl 18-24 (88%) Beror på hur schemat ser ut i övrigt, är det då jag är ledig så är det då jag bloggar

• intresserar sig för mode och design, vardagsbetraktelser, foto och konst (kvinnor). Män anger att de är intresserade av it & bloggande, journalistik och media, politik och samhälle. Det kan vara så att jag är man inside.

• läser bloggar för att bli underhållna Bland annat, men också för att skaffa mig information och för allt möjligt annat.

• startade sin egen blogg för att hon (eller han) gillar att skriva. Mja, typ. Eller för att jag gillar att snacka, och det går lika bra i skrift.

• skriver inte på mikrobloggar som t ex Twitter (över 80 %) Faktiskt inte, jag har ett konto där, men har nog aldrig använt det tror jag.

Written by Bitchslap Barbie

22 april 2009 at 14:04

Publicerat i allmänt snack

Tagged with ,

Fan vad irriterande.

with 10 comments

Jag råkade snubbla in på Kent Perssons blogg igen, och det gör mig så ledsen att han inte är ett troll.

Han säger sig vara moderat, men uttrycker sig som en kristdemokrat.

DN har testat att lägga ut i en annons om att en 18-årig tjej är ensam och söker kontakt. Över 200 svar fick de. De allra flest ville ha sex i olika former och de flesta var äldre, mycket äldre. Jag tycker detta är hemskt. Unga tjejer riskerar att råka väldigt illa ut. Jag blir väldigt illa berörd över hur män försöker sig på att utnyttja unga flickor. Om detta kan man tycka mycket. Även i SVD kan vi läsa om ett otäckt fall.

Kent, unga tjejer är inte hjälplösa våp. Nu är jag visserligen inte 18 längre, men även då kunde jag säga ifrån om det var nåt som inte passade mig. Sluta behandla tjejer som små porslinsdockor.

Blogge, Johanna och Motpol har redan skrivit jättebra om det här, och jag kan nog inte säga det mycket bättre än de kan.

Att en 18-årig kvinna lägger ut en kontaktannons på Bodycontact.se, och att den kontaktannonsen sedan besvaras. Är det verkligen nåt att uppröras över? Det är ju just ett forum för att knyta sexuella kontakter, varför blir folk förvånade när det används till just det?

Dessutom är det en viss grupp av män på den där typen av sidor som skriver till precis ALLT som är online och skulle kunna vara av kvinnligt kön. Oavsett ålder.

Och hur vet egentligen DN och alla andra moralister att det inte finns 18-åriga tjejer som jättegärna vill ha gangbang? Varför är det så otänkbart att en ung tjej vill experimentera i sängen, och vill man det inte är det enkelt att tacka nej eller låta bli att svara på just det svaret.

Media och politiker ska ge fullständigt fan i vad jag och alla andra gör i sängen så länge det inte är olagligt. Det är our business.

(Och dessutom är jag nyfiken på vad Calle Rehbinder har att säga om det här, man kan ju hoppas att han skriver nåt)

Written by Bitchslap Barbie

22 april 2009 at 13:52

Publicerat i samhälle

Tagged with

Lästips

leave a comment »

Idag har jag haft en rätt värdelös dag egentligen, våran handledare var på nån utbildning så vi hade lite annat inplanerat. Först ett seminarium om vårdintyg, som skulle hållas av en avdelningsläkare på en annan avdelning. Jag gick dit, såklart var ingen där, och såklart visste ingen heller var han var. Visade sig senare att de var i ett annat hus – vilket jag borde kunnat räkna ut men…

Anyway, jag gick och satte mig i vårat kandidatrum och skrev lite på ett patientfall som ska lämnas in snart (dagens enda vettiga aktivitet sofar) och väntade på min kandidatkollega som jag hoppades skulle dyka upp efter att seminariet var slut. Det gjorde han dock inte. Så jag kunde lika gärna varit hemma och slöat mig hela dagen. Bah.

Nu när jag kom hem såg jag en riktigt bra artikel på Newsmill, väldigt saklig och väldigt väldigt genomarbetad. Läs den!

Written by Bitchslap Barbie

22 april 2009 at 12:35

Publicerat i samhälle

Tagged with