Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Archive for april 28th, 2009

Svininfluensan

with 5 comments

Jag har läst lite de senaste dagarna, och såvitt jag kan förstå finns det något enstaka bekräftat fall i Europa, annars är resten i Mexico, USA och Kanada framförallt.

Personligen är jag tveksam till mediernas rapportering. Jag förstår att de tjänar pengar på sina domedagsrubriker, folk blir benägna att köpa tidningen när de är nyfikna på vad som ska ta livet av dem.

Ur samhällsperspektiv är det dock dåligt, varje gång de smäller upp den här typen av rubriker för nåt som ändå är väldigt osäker, är de som pojken i sagan som ropade varg. Till sist kommer ingen lyssna, och då kanske det verkligen är viktigt.

Medierna är också väldigt fokuserade på dödstal, vilket jag förstår på sätt och vis. Det är lättare att hålla koll på antal döda än antal smittade, men det är fortfarande relevant om det är 149 döda av 200 eller 2 miljoner smittade.

Jag tror att förr eller senare kommer vi att få en ny pandemi, men jag är inte säker på att den kommer precis nu, och jag tycker inte att medias rapportering direkt är ansvarsfull.

Written by Bitchslap Barbie

28 april 2009 at 6:28

Publicerat i medicin, samhälle

Tagged with , ,