Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Archive for april 15th, 2009

Jag är skeptisk

with 2 comments

Idag läser jag i Aftonbladet (var annars) att nån rysk man svalt ett granfrö och det har då börjat växa en gran i lungan på honom. Precis som biologen som intervjuas i artikeln är jag skeptisk, men till skillnad från honom behöver jag inte uttrycka mig diplomatiskt utan kan säga att jag tror att det är skitsnack.

Den där röntgenbilden som hör till artikeln är ju också tveksam, även om en gran i lungan skulle ha högre densitet än lungvävnaden och alltså vara vitare, skulle den garanterat inte vara vitare än ben. Frågan är om bilden är ett montage eller om den ska föreställa autentisk.

I vilket fall som helst tror jag inte på det för 5 öre. Lungan är nog inte en passande plats för granar att växa, hur den skulle få näring är ju också en fråga, och varför mannen i fråga inte hostade upp granfröet är en annan…

EDIT: Jag ser här att röntgenbilden ska föreställa vara äkta, vilket får mig än mer säker på att det är skitsnack, och dessutom borde väl inte en gran som växt i en lunga vara grön?

*

Det står i AB och SvD om att paracetamol har effekt efter stroke också, och det här har jag gått och klurat på hela dagen. Att feber inte är bra för hjärnan är inte så konstigt, de flesta symtom i hjärnan förvärras av feber. Titta på MS-patienter till exempel, deras symtom förvärras ofta tillfälligt om de åker utomlands, tränar, eller har feber. Det känns inte helt osannolikt att det skulle kunna fungera på liknande sätt vid stroke.

Frågan är dock om det har någon som helst betydelse för slutresultatet, eller om det bara får symtomen att gå tillbaks snabbare.

En snabbtitt i summaryn på Lancet Neurologys hemsida ger detta:

These results do not support routine use of high-dose paracetamol in patients with acute stroke. Paracetamol might have a beneficial effect on functional outcome in patients admitted with a body temperature 37–39°C, but this post-hoc finding needs further study.

Tyvärr får jag inte fram hela originalartikeln eftersom de envisas med att jag ska logga in. Det verkar dock inte vara helt klartlagt hur det egentligen fungerar.

Written by Bitchslap Barbie

15 april 2009 at 17:05

Publicerat i medicin

Tagged with , , ,

Jag blir så jävla ledsen

with 12 comments

Jag lovar att EU inom några år kommer ha förstört internet totalt. Det som nu är lite av en vildvuxen trädgård med ett litet hörn för alla kommer bli en stor fet asfalterad parkeringsplats med skyhöga inträdesavgifter.

Internet är ingen mänsklig rättighet nej, men det kanske borde vara?

De förstår verkligen inte hur otroligt viktigt internet är för ungdomar och yngre vuxna, det är inte fildelning som är grejen utan det är allt det sociala. Utan internet skulle jag sitta ensam här i min lägenhet och göra noll nytta, hela mitt sociala liv finns i princip på MSN och facebook, jag sköter ekonomin, bokar resor, sköter i princip alla mina studier via nätet, lyssnar på musik via spotify, spelar spel, bokar träningspass, läser 5-6 olika dagstidningar…. Ja, ni förstår.

Och de vill förvägra mig det. I do not approve. Jag tänker inte bli tvingad att leva som på 80-talet. Så är det bara.

Det är helt sjukt läskigt vilka beslut de fattar. På grund av upphovsrätten, fatta vilket bullshit för det. De tar bort ofattbart mycket av medborgarnas frihet för att nöjesindustrin ska få nån miljon eller två till på kontot.

Med en piratpartist eller två (eller varför inte typ 18) i EU skulle det nog bli bättre! Det kan ju åtminstone inte bli sämre…

Written by Bitchslap Barbie

15 april 2009 at 16:41

Publicerat i integritet, internet

Tagged with ,

Rädda fildelare… really?

with 2 comments

De senaste dagarna har jag gått omkring och irriterat mig på alla artiklar (det känns som de är överallt, men det rör sig säkert bara om ett fåtal) som handlar om att fildelningen minskat, och att fildelarna är rädda för Pontén och hans pojkar.

Jag trodde inte heller att minskningen skulle vara såhär långvarig, och kraftig. Av nån anledning blir jag skitsur av det, det är ju precis samma sak som att kapitulera och erkänna att man varit stygg, men nu ska bättra sig.

Men hoppet lever kvar, ipredator har inte släppts än vad jag vet, och det finns ju faktiskt en chans/risk att trafiken ökar igen när folk är lite bättre dolda. Killarna bakom TPB har ju de flesta rätt stort förtroende för så…

Written by Bitchslap Barbie

15 april 2009 at 6:52

Publicerat i internet

Tagged with , ,